Dagar med Deco

Alla inlägg under augusti 2007

Av Helén - 30 augusti 2007 13:10


Nu har vi börjat på kurs! Visserligen var första gången utan hund, men vi tränade lite innan det började. Rutan, inkallning, hoppet och ff. Som vanligt så skötte han sig utmärkt. Trots att det dök upp en del människor som också skulle gå på kurs så lyckades han hålla ganska bra fokus på träningen. Något spår blev det inte den här gången.


Kursen blir nog intressant, i alla fall för instruktören; deltagarna spänner från de som kommit en bit i träningen, och vill tävla till en som vill få sin hund att gå ordentligt i koppel... Jaja det blir nog bra, jag klarar mig ju ganska bra själv, jag behöver mest ögon som tittar och störning av de andra och det lär det ju bli. Dessutom behöver jag bli påmind om att inte ha för bråttom!


Jag började ta tag i ingångsträningen i går. Deco fattar så snabbt! Jag är så imponerad av hur klurig han är. Vi började också med fjärrens ligg - stå. Det begrep han också på en gång. Det är ju inte hundra, men att han skulle ligga och sedan stå, det fattade han snabbt. Bara att fila på. Vi kunde inte köra så mycket i går; det var så otroligt mycket mygg så det gick inte att vara stilla någon längre stund. Hoppas ett par frostnätter tar bort de flesta av dem, tillsammans med dahliorna också tyvärr.



 


Min fina Deco

Av Helén - 28 augusti 2007 09:10


ska man ju göra. I alla fall träna under tävlingsmässiga förhållanden, och det gjorde vi i går. Det ösregnade nämligen när vi åkte till klubben! Inte Decos favoritväder. Men som den lilla pärla han är så gick det ju bra i alla fall. Vi körde lite på rutan, positionsträning, apporten och hoppet.

Jag ska nog tänka på att börja med positionerna medan han är riktigt på g. Nu blev han lite seg och ofokuserad. Rutan gick jättebra, det är ju så simpelt i början så det går ju inte att misslyckas.

Apporten fick han hämta från marken och ge mig i utbyte mot blodpudding. Han var ju förstås tvungen att testa om han kunde få gotta om han tog den och släppte direkt, men när det inte gick så gav han mig den flera gånger. Dutti vovve!

Hoppet gick också bra, han hoppar mot mig och får bollen direkt. Jag har slöat lite med träningen av ingångar, både på hoppet och inkallningen. Det måste jag nog ta tag i nu, så jag kan börja sätta ihop det sedan.

Vi hann inte göra hoppet så många gånger innan det kom folk till klubben. Det var otroligt störande, så jag slutade träningen då. Han fick springa fram och hälsa på de som kom och det var ett misstag. Då blir han ju inte mindre känslig för sådant. Kom jag på efteråt... Typiskt mig!


Sedan gick vi in och hade klubbmöte och lilla godingen låg bredvid min stol och sov hela tiden :o)


I dag börjar kursen. Första tillfället är utan hund så jag åker väl dit tidigare och lägger ett spår och tar en runda lydnad. Det ska bli kul med kurs!

Av Helén - 25 augusti 2007 23:52


Det är jobbigt att följa både friidrotten och SM i bruks samtidigt! Har hängt antingen vid TV: n eller burken i dag. Mest spännande var det ju att kolla SM resultaten i spår. Ann-Sofie slutade på en jättebra femteplats! Hur bra som helst! Den andra  Vickulasen som var med känner jag inte alls, men grattis till er också, bara att kvala till SM är ju superbra!


Pga. de pågående spänningsmomenten har det inte blivit mycket till träning i dag. Deco fick följa med på karneval i stället. Husse tog med honom medan jag häckade i soffan...  Enligt rapporten jag fick så var alla (7) karnevalsvagnarna helt OK, men marschorkestern gillade han inte någe´ vidare. Konstiga människor som skriker och vevar med armarna gillar han inte heller. Det var visst någon ungdom där som inte är riktigt som han ska och det reagerade Deco på. Med morrningar, han blev inte särskilt rädd tydligen...


Nu får jag ta och knoppa in om jag ska orka upp till morronpasset...  framför TV:n.

Av Helén - 23 augusti 2007 13:53


Oj, oj vilket smaskigt träningssällskap man har skaffat sig! Ja, inte Eva förstås utan hennes fikabröd. I går hade hon bakat! Mums!


Jag och Linda började med att lägga var sitt spår. Decos spår blev ungefär som förra veckan, lite snirkligare kanske och med ett stort och ett litet dike.


Sen skulle det tränas lydnad. Jag bad Linda kolla på Deco´s fotgående. Ville veta om vi är på rätt väg och hur det verkar arta sig. Jo då, hans fotgående såg bra ut tyckte hon, -men du går som en hösäck och tittar ner på hunden!

Hoppsan, det hade hon ju rätt i! Skärpning! Det är bra med träningskompisar som säger sanningen...


Deco gick ovanligt bra, kunde snabbt ändra positionen i stillastående åt både höger och vänster. Vi gick lite rakt fram också, och det var ok det också (ja, förutom min hållning då...) Belöningen bestod av kassler och det var verkligen populärt.


När vi skulle ta spåret så flängde Deco hit och dit och skulle hälsa på alla och lyssnade väl så där lagom mycket på mig, jag tröttnade på det och satte in honom i bilen igen. Där fick han sitta och begrunda tillvaron medan vi fikade. Hembakat!

När han fick komma ut igen var det en helt annan hund. Lugn och stillsam stod han vid mig och väntade på att få på sig spårselen! Trodde jag väl aldrig att det skulle fungera, men bra var det ju.


Spåret gick super. Första vinkeln till höger tog han som en dammsugare. Hurra! Inget snurr eller tapp. Pinnarna gick också ganska bra, han orkar inte riktigt engagera sig i pinne när han blir trött, och så gjorde jag misstaget att ha för gott godis med mig, kasslern.

Deco tyckte nog att jag hade gjort ett ovanligt roligt spår, för mitt i spåret fick man ju sätta i gång att bada i det jättekuliga vattenfyllda diket! Å vad roligt det var! Jag upplyste honom om att det var meningen att han skulle spåra och till slut tog han ett jätteskutt från min sida över på andra sidan och spårade som han aldrig gjort förr. Vi får nog öva på att inte bada under arbete... och inte ha diken i spåret tills han blir lite mer spårvan...

Det lilla diket var inga problem och slutkongen var ovanligt rolig.


Det var en bra träning, men det märks att hösten är på väg. Det blir alldeles för snabbt mörkt för att hinna med både spår och lydnad i någorlunda ljus. Fast i går pratades det om en lampa.....   :o) LYX!





Av Helén - 22 augusti 2007 13:58


Ja, nu har vi varit lata ett tag. Inte något mer än nödvändiga prommenader har det blivit. Usch och Fy vilken tråkig matte man är!


Det har varit lite turbulent i huvudet mitt ett tag nu. Ska jag engagera sig i klubben eller inte? Och om jag ska det, hur mycket i så fall? Nu känns det som att allt jobb jag lägger ner inte uppskattas. Är jag bara gnällig eller...? Nä, det är nog bäst att ta en paus. Ideellt arbete ska vara kul och inte kännas som det gör nu i alla fall. Dessutom vill jag inte vara en gammal uv som har varit med för länge och "minsann har provat det förr och det fungerar inte". Nej fram med lite nya ideer och nytt folk som kan utveckla klubben! Frågn är bara var det nya folket ska komma i från, vi har ju samma problem som de flesta andra klubbar; det är jättesvårt att få nya medlemmar att engagera sig.

Slutgnällt för nu!


I dag ska vi minsann träna. Vi är några som har börjat träffas och tränar i hop och det är jättekul! I dag blir det nog mest lydnad. Fast spår är ju så kul så det blir nog ett litet spår också.

Vi har lajat en hel del med spårpinnar här hemma och kört lite uppletande i vardagsrummet. det tyckte Deco var superroligt. "Apportering" i hallen har vi också fortsatt med och det går väl sakta framåt. I dag fick han sitta några sekunder med träapporten i munnen, men det slängdes lite med den, och lite tugg såg jag allt också... hm... inte så bra.


Varje dag är jag otroligt tacksam över Decos dyra försäkring, i alla fall är jag väl det tills räkningen kommer. Han far nämligen som en idiot i skogen. Att han inte bryter benen... peppar, peppar. I måndags tog vi en långis bort till änden på en av våra sjöar (vi har två st. alldeles i närheten). Deco blev jättelycklig för att han äntligen fick bada. Han plaskade runt en stund och jag insåg att vattnet hade sjunkigt undan så mycket att han gick mest omkring och plaskade. Det blev inte så mycket simmning som jag ville. Då gick vi längre bort och letade efter djupare vatten. Det hittade vi inte, bara ännu mer sten, både vid kanten på sjön och i vattnet. Och Deco for runt som en tok. Fram och tillbaka och upp och ner. Han var jättelycklig men det såg farligt ut. Jag sände en tanke till försäkringen men bestämde att det nog var bäst att gå hem innan han gjorde sig illa. Han fick simma vid den vanliga bryggan en stund i stället. Jag vill ju faktiskt inte ha min hund skadad. Men det är otroligt hur smidig han är och snabb i fötterna!


Vi träffade en gammal fläskstövargolden med husse en gång nere vid den steniga sjön och han (husse) var helimpad över Decos flyt i benen. Nu jämförde han ju med sin sega jycke, men jag förstår att han tyckte att Deco var lite väl...  ;o)


På vägen hem från sjön såg vi en huggorm som helt fredligt ringlade över vägen. Deco kom till mig och höll på att trampa på den! Jag blev skiträdd, men ormen brydde sig inte och sedan försvann den. Läskigt! Jag gillar dem inte!


Vet ni att det kommer att sändas webb TV från SM? Hurra. Försöker limma in en länk: http://3fx.se/sbk/

Det ska bli kul att följa. Hoppas det blir mycket från spåret, där är ju min emminenta uppfödare med! Heja Ann-Sofie och Ettra!

Och snart börjar friidrotts VM, hur ska man bara hinna med allt? :o)


Nu kommer snart Samuel från skolan, han har gått första dan i 7:an och det ska bli kul att höra hur han har haft det.

Av Helén - 19 augusti 2007 14:21


Så har det hänt mig också; det långa, roliga och intelligenta inlägget jag nyss skrev försvann ut i cyberspace eftersom jag glömde att spara det...

 Nu får det bli ett vanligt inlägg i stället.


I går spårade vi vid klubben. Det gick jättebra igen! Trassel med linan slapp vi också. Jag har rotat fram en gammal "simpel" spårlina i nylon och den fastnar ingenstans. Tyvärr krävs det handskar för att inte bränna sönder händerna, men så länge jag kommer i håg att ta med dem så är nylonlinan definitivt bättre än den lyxiga.


Alla pinnarna hittade han och grävde fram och kom med till mig. Precis innan sista pinnen så gick vårt spår över ett annat spår som hade använts ca en timme innan vi kom. Där snurrade han en del! Jag väntade ut honom och till slut letade han reda på det rätta och fick snabb belöning av pinnen. Det blev ju jättebra fast det blev så fel!


Lydnadsträning har det inte blivit mycket av de senaste dagarna, bara i samband med prommisar. Det är ju mycket roligare att spåra, särskilt när det går så bra!



 

Av Helén - 17 augusti 2007 12:03


Vilken go´ hund jag har! Han blir bara roligare och bättre att jobba med! Jag antar att han kommer in i en riktig pestperiod så småningom, men än så länge är han underbar.

Som ev. läsare av detta kanske begriper så har vi tränat spår och det gick jättebra! Eller i alla fall mycket bättre än förut.

Jag la ut två spår i går kväll, ett ganska krångligt med tre pinnar och leksak. Och ett lätt "motivationsspår" i reserv eller, som uppmuntran om det krångliga skulle gå åt pipan, med en pinne, en vinkel och kongen som slut.


Eftersom jag hade trevligt träningssällskap, som hade fikakorg med sig, så fick spåren ligga lite längre än vanligt, ca 1½ timme. Dessutom så blåste det ganska bra...


Vi började med det krångliga (förstås) och Deco trasslade in sig med linan efter ca 6 meter. Hurra - Not! Ja, han är ju rätt så cool så han väntade snällt medan jag höll på och trasslade ut linan. Sedan tuffade han på igen. Och han spårade verkligen. Annars brukar han se ut som om han är ute och går i skogen med matte i släptåg och ibland råkar han hitta en pinne, som inte är särskilt intressant.

Första pinnen tog han i munnen och kom med till mig! Hurra, pinnträningen har lönat sig! Andra pinnen hade jag stoppat ner i mossan och den var också intressant. Tredje pinnen tyckte han nog att jag kunde plocka upp själv, men det gick jag inte på så då tog han den också. Leksaken var inga problem.


Jag lärde mig att inte belöna honom med baconost vid pinnarna. Det har jag gjort förut, men på senaste tiden har vi bara lekt med pinnarna och det märktes skillnad på hur intressant själva pinnen är i går. Första pinnen var han ju som sagt väldigt intresserad av och vi lekte med den. Sen fick han massor med baconost för att han var så duktig, förstås. Det märktes på andra pinnen att baconosten förstörde lite. Det var en snabb plock av pinnen, sen släppte han den och skulle ha ost. Likadant vid tredje pinnen. Alltså: mer lek och mindre äta i spåret. Jag vill att han ska vara riktigt "på" pinnarna och inte så focuserad på godis. Träna mera!


Vinklar är han inte heller särskilt bra på, den stora skillnaden i går var att han verkligen jobbade för att hitta spåret igen. Förut har det kännts som om han mest lallar runt...

Hurra! Nu vet jag vad jag behöver lägga focus på: vinklar och pinnar. Och spårkondition, han var rejält trött när vi var klara.

Reservspåret fick min kompis, och eftersom hennes hund inte har gått många spår så var det lätta precis lagom. Gick jättebra!


Kvällen avslutades med lite lajbanslydnad. Vi krånglade inte med nya saker utan bara det han kan och så avslutade vi med "nu kommer jag och tar dig". Jättekul!

Utanför hästhagen där vi tränade lydnad låg det ca tio däck i en lång rad. När vi var på väg dit och skulle träna lydnaden så fick Deco så klart syn på dem, och jädrar vad rädd han blev! Han skällde som bara den och jag hoppade till och pep jag också av ren överraskning. Men det gick snabbt över och vi körde lite uppletande av kong i däcken och det var inga problem.


Helt oförhappandes har vi fått skotträning två gånger den här veckan. Vi bor ganska nära en skjutbana och jägarna håller tydligen på och skjuter in bössorna eller nåt´ . Det smäller som tusan och Deco bryr sig inte ett dugg. Jätteskönt!


                                  *******************************


 

Hittat på nätet: Spårlina 1.200:- Men hallå!

Av Helén - 15 augusti 2007 22:29


Det blir inte alltid som man tänkt sig. I dag var det medningen att vi skulle åka till klubben och lägga spår, men det blev ju inget med det. I stället åkte jag hem till en kompis som skulle hjälpa en tjej med en briard som gjorde utfall mot alla hundar hon såg.

Det gick jättebra. Det var en jättetrevlig hund, men lite osäker av sig och med en matte som var ännu mer osäker. Och orolig för vad som skulle kunna hända...

När hunden fick klart för sig att inget skulle hända och att matte bestämmer så gick allt så bra så. Lite ledarskap och sen var det fixat! Tänk vad lätt det kan vara i bland ;o)


Deco fick vara med som övningsobjekt, det var i och för sig nyttigt för honom, och för briarden också. Han var definitivt den största utmaningen av alla de hundar vi "övade" med. Min kompis har en schäfer och två schnauzrar av olika storlek och jag har ju Lipton (golden) också. Så vi hade många övningsobjekt.


Tyvärr tyckte Deco inte att detta räckte som dagens stora aktivering (och det kan han ju ha rätt i) men så blir det i bland och det får han stå ut med. I morgon blir det både lydnad och spår och det ska bli kul!


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards