Dagar med Deco

Direktlänk till inlägg 29 augusti 2009

Lyckad träning och inte...

Av Helén - 29 augusti 2009 20:54



Kolla vad jag hittade i taket i torsdags



That spider is no more... RIP


Appropå grejer vi har här hemma, vad sägs om de här!



Mumsiga :)


_


I måndags var vi på klubben och tränade spår. Deco fick ett som nog var en 800 meter med fyra pinnar + slut. Lade in lite klurigheter som vinkel nära vägen, vägövergång och nergrävda pinnar. Min duktiga plutt fixade alltihop :) men sedan var han rätt trött, vi får nog försöka öva upp spårkondisen lite grann. Dålig kondis för övrigt har han inte :)


Bönan fick ett spår som var ca 100 meter med en pinne och en matlåda som slut. Antingen är det spåret... eller också är det maten som drar, för spåra, det vill han gärna! Det där med pinnar är totalt meningslöst! Jag tror jag skiter i pinnarna ett tag, även om de är superroliga här hemma. Kanske det är bättre att hitta en leksak i stället?

Annars var det som vanligt fullt drag i kopplet, låg näsa och viftande svans :)


Vi hade tänkt skjuta lite också men det fanns skottobekväma hundar där, så vi hoppade det. Den egna pickan är ofantligt klickbenägen :( så den har vi lämnat på översyn. Hoppas den kommer tillbaka snart!


_


I dag stack vi till klubben och tränade lydnad. Började med Bönan eftersom jag tänkte att han skulle vara pigg och på G sådär i början. Jo, pigg var han nog, men totalt ointresserad av att träna det jag ville. Vi kämpar fortfarande med att få honom att komma tillbaka med grejer. Totalt onödigt och trist "Ge hit mjukosten och sluta larva dig! En meter i från dig räcker väl, du kan väl sträcka på dig?" Efter ca en minuts "träning" så började det blåsa och det lät nästan som om det var en bil i antågande, och fy fan vad det var farligt! Då var det bäst att sitta vid min sida och muttra. Bunan är expert på att muttra när något inte passar. Särskilt om han INTE vill något eller om han VILL HA något. I dag ville han INTE hämta fåniga bollar, han ville muttra åt den/det som kom.

Brukar inte den där spökåldern komma när de är sådär ett år? Fast det är klart lyfter man på benet när man är fyra månader så är man kanske lite före...?


Mutterbönan fick leka vrålapa i bilen i stället och jag tog ut Deco (som är så tyst sååå i bilen, ja faktiskt). Jag hade riggat lite riktningspinnar, dumruta, vanlig ruta, vittring... och så körde vi igenom rubbet! FF med särskild betoning på snabba sättanden vid halterna, dumrutan - lite missförstånd med "stanna" och "sitt". Försöker säga "tanna" men jag glömmer mig i bland.  :(


Nu var vi lite uppvärmda och satte i gång med vårt älsklingsmoment: framåthelvetesändandet. Och konstigt nog gick det skitbra :) Provade att sätta i hop före och sakta och det var inga problem alls :) Egentligen behöver jag inte säga sakta han slår av på tempot av sig själv. Fast jag tror inte att han går tillräckligt långt ut... och grupp har vi aldrig haft någon. Men va´fan, det gick så BRA!


När vi ändå var i gång körde vi hoppet på 65, premiär, han blev lite fundersam och slog i lite först, men sedan gick det också bra.

Tungapporten - inga problem. Skallet fick vi nästan till så som jag vill ha det. I dag satte han till och med i gång i förväg. Inget jag vill ha förstås, men det är kul att han VILL :)


Rutan var nästan det bästa av allt. Där fick vi till en dirigering som var så fin. Jag vill förstås att han ska springa rätt direkt, men gör han inte det så är det ju bra med en liten lätt dirigering, eller hur domar´n?  ;)


Inkallning med ställande var också helt acceptabel. Körde några släta också och de var förstås lite sega (väntaväntaväntastannastannastannaväntavänta nähä). Han gallopperar, men inte sitt fortaste...

När vi nu höll på så klämde vi till med en vittring a la´Nettan också. Behöver jag berätta att det gick.... BRA! :)

Kröp några meter med uppehåll... gick också.... du gissar rätt BRA!


Konstigt nog så glömde vi heeelt bort att träna fjärren. Nummer två på listan över hatmoment. Det får bli en annan dag...


_


Bästaste D var vid det här laget ganska slut i bollen så vrålapan (som vid det här laget hade tystnat, i alla fall fläckvis) fick äntra planen igen. Plötsligt fick han för sig att gå fot!!!!???? Bara att sätta i gång och belöna :)

Jag var rätt trött jag också så jag tänkte köra lite kul hopp över hindret, gick ju så bra sist. Så inte i dag  -Vadå?? Hoppa?? Är du helt dum eller, jag vill ha bollen ändå! Då började det dessutom ösregna. Jag fick över honom och sedan tränade vi lite bollhämtning på verandan under taket i stället.

_


Bönan är i en hemsk spökålder, har tappat typ alla tänderna, vill absolut inte kampa (tror jag det, när man inte har några tänder), skäller på föremål, blir vansinnigt upprörd om någon går i trappan hemma (kan ju vara ett spöke). Vi ska inte tala om den gången han fick se TV:n spegla sig i fönstret. Jobbigt!

Han tycker det är skitkul att träna om belöningen består av lax (vi kommer att bli utfattigare). Och dessutom har han en koncentrationsförmåga som varar i max tre sekunder. Guldfisk?


Bönan är dessutom en fantastisk tjuv, snor allt som eventuellt kan ätas. Tydligen är glasljusstakarna i vardagsrummet delikatesser... Terroriserar katterna, och Preben. Kan kissa på kommando :) Älskar folk och tror att alla hundar och katter är hans bästisar.

Lägger sig frivilligt i buren på kvällen, men sover också gärna i sängen. Dessutom snarkar han som en hel armé. Tycker matte är uppe alldeles för länge efter sovdags, men gillar ändå att dra sig på morgonen. Dessutom är han den gosigaste och mest kelsjuka hund vi någonsin haft. Gillar att ligga nära, både oss och de andra hundarna.

Kort sagt så är han väldigt enkel och trivsam. Och en riktig värsting, på en och samma gång. Träningsmässigt är han en typ av hund som jag aldrig haft förut. En del av de hundar jag har haft innan har kanske inte tyckt att lydnad varit livet på en pinne, men de har aldrig haft så mycket egen vilja att göra något helt annat! Lilla Bönan är en utmaning, hoppas jag klarar den!



När jag plockade ihop grejerna efter träningen så tappade jag en spårpinne. Då plockade Bönan upp den :) Det finns hopp :D

 
 
camilla

camilla" title="http://www.bentley.bloggagratis.se]camilla[/url]" target="_blank">www.bentley.bloggagratis.se]camilla[/url]

29 augusti 2009 22:47

GAAAAAHHHH!!!!!
DET DÄR va inte snällt hörru!!!! En varningstext hade varit på sin plats! *hatar spindlar å nu sitter jag här å ryser*

:)

http://http:/ www.bentley.bloggagratis.se

 
Veronique

Veronique

30 augusti 2009 01:07

Ah, vilken liten raring! Den hade Minya definitivt ätit upp om hon fått chansen. Mucho proteinos! Dom kraschar också så härligt när man d***r eller som Mufflet tuggar på dom. Hon är också expert på att fånga harkrankar. Men dom har inte så mycket kött på kroppen så dom dumpas. Jag brukar hitta likdelar av dom här hemma. Annars verkar ni ha fullt upp. Kul att Bönan visar framfötterna. Och minnet kommer bättras på med åldern. :)

http://godiscoominya.blogspot.com

 
Jenny och Baloo

Jenny och Baloo

30 augusti 2009 18:09

haha nog är dom för härliga "valparna". Vi har inte ens försökt me pinnar i spåret än, gosaker och leksaker so far, men kanske börjar bli dags snart. Dom låter rätt lika brorsorna :) Baloo är rädd för ALLT när det är mörkt, vad som helst kan va farligt... Börjar bli lite orolig för att benet ska lyftas här snart också för nu börjar man kissa fler än en gång på promenaden. Jag tyckter gott han kan vänta ett tag till jag... Ha de gott!!

http://bus-baloo.blogspot.com

 
Ingen bild

Irene & Minna & Jenni

30 augusti 2009 21:30

Vilka gosedjur ni har förutom hundarna. Vi brukar också ha sådana på vintern när vi tar in ved till kakelugnen. Ha-ha Bönan, verkar vara en hund med humor och det kommer att gå kanonbra, för du lider inte heller brist på den varan!!HA-HA!!!!! Urkul!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helén - 10 november 2009 14:03

    något nytt. http://brudec.wordpress.com/ Välkommen dit i stället!     ...

Av Helén - 8 november 2009 22:27

Skithunden tuggar!! På allt! Pennor, suddgum, azalea och allt som finns på bänkarna i köket... Kan ju tänkas att han har lite myror i kroppen nu när aktiviteterna har legat på sparlåga ett tag. I fredags lade jag ett trehundrameters till honom ...

Av Helén - 3 november 2009 22:10

Jo tack, läget på sjukfronten är något bättre. Än så länge ingen grissjuka, tack för det! I går besökte vi klubben för lite måndagsträning. Det är ju så avskyvärt mörkt nu för tiden så vi åkte så snart jag hade tillgång till bilen för att hinna ...

Av Helén - 30 oktober 2009 18:19

kul att du undrar V  Det har bara varit lite mycke´ ett tag, tyvärr inget hundrelaterat, och det märks! Både på att bloggen är full av spindelväv och hundarna är helt nuts! Jag har alltid tyckt att vi har hundar (Deco) som fixar en tids over...

Av Helén - 25 oktober 2009 15:54

sjuk  Segaste förkylningen i mannaminne. I alla fall mitt. Än har jag inte börjat grymta, så det är väl inte flunsa. Kanske någon slags fluss?   Hundarna får nöja sig med rundor, inte med mig, så träning blir det bara lite i köket. Mest posit...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards