Dagar med Deco

Direktlänk till inlägg 25 september 2009

Höst!

Av Helén - 25 september 2009 14:28


Nu har hösten verkligen anlänt till Småland. Mörkare, kallare och framför allt regnigare Rynkar på näsan. Trots allt är det ganska vackert ute också, det är väl tur att inte allt är eländigt.


  



Gräs kan vara snyggt! I alla fall fluffigt böljande höstgräs när det för tillfället inte regnar.

  




I går var jag och de Bruna i skogen och tränade spårupptag. Ja, det har faktiskt blivit en del sådana på senaste tiden. Ofta blir det fel och ibland rätt. Man kan väl säga att om spåret går mot bilen eller hemmet så blir det rätt... annars inte Skrikandes

Det var inte meningen att Bönan skulle få spåra, jag försöker dela upp det lite mellan dem. Jag orkar inte hålla på och träna spår och upptag med båda två varje dag, så därför får de dela lite.


Men i går ruttnade jag på Deco. Han tycker att det är roligare att sitta i bilen än att träna, så han körde ett mycket distinkt upptag åt bilen till. Vilket förstås var helt fel. Nåväl, han fick spåra till bilen och när han väl kom fram och inget kul hände såg han faktiskt lite paff ut. Han blev inte så ledsen för det utan tyckte nog att han kunde få hoppa in i sin älskade bil och gona sig i lugn och ro. Att få sitta i bilen och inte få spåra är inget "straff" för Deco, snarare en belöning, som hans elaka matte inte tänkte ge honom...


Jag band Deco i ett träd så han skulle se oss, och tog ut Bönan. Vi hade sååå kul när vi gick och tog ett av de andra upptagen jag gjort i ordning. Nu fick ju inte Bönan något upptag direkt, utan mer ett direktpåsläpp. Det hade legat över en timma och regnet öste ner när jag lade ut det. Kanske för svårt, men det visste inte Deco. Han skulle bara få sitta där och MISSA allt det roliga spårandet!


Den gulliga lilla valpen spårade som en liten maskin Skrattande Vad då för svårt? Inte alls! Vi kom fram vid bilen och hade JÄTTESKOJ tillsammans. Det var inga problem att ha roligt med Bönan just då. Fan vad duktig han är! Han var sugen på att spåra mer, men nu var det dags för steg två.

In med en vilt protesterande Böna i bilen. Deco fick göra honom sällskap (fast Deco skrek inte som en stucken gris under tiden han satt i bilen) och så fixade jag ytterligare ett upptag FRÅN bilen. Och hejåhå vad det gick bra plötsligt! Det så ut som om Deco plötsligt fattade vad allt detta upptagande gick ut på. Hoppas Hoppas Hoppas..... annars vet jag inte hur det ska gå till?


Jag är supersugen på att anmäla till en tävling, men vi behöver få upp mer spårmotivation innan jag vågar anmäla mig. Jag blev nervös bara jag kollade efter tävlingar. Den enda tävlingen häromkring i höst är på Öland. Det är svårspårat på Alvaret...


Det är fint i Småland! Gårdagens spårskog

  

 
 
Fia

Fia

25 september 2009 17:29

Fina bilder! Vad duktig Bruno är :) Ett tips ( som vanligt ;-) Lägg LÄTTA upptag som verkligen bjuder åt rätt håll med snabb belöning, så han får lyckas gång på gång på gång. Korta bakspår, max en linlängd och bara gå med o vänta ut honom till han vänder. De måste ju få lära sej av erfarenheter också :)

http://www.vickulas.se

 
Akka

Akka

25 september 2009 17:33

Härligt!! Hoppas verkligen att det kommer att funka med Deco nu då... för lille Bönan verkar ju va en naturbegåvning!

Ja, det är vackert... mycket mycket vackert! ...och det är väl det som får bli trösten när höstmörkret drar närmre; du har en fantastisk kamera, vackra motiv och en kanonförmåga att fånga dem på bild! ...sen kan du ju smita in och Photoshopa eller nått när mörkret lägger sig och låtsas som om det är fint sommarväder ute, fast att du VALT att sitta inne! *big smile*

Ps!! S J Ä L V K L A R T behövs lite färska besök i valplådan nu... ;-)

http://akkadahlen.blogg.se/astaskrypin

 
Ingen bild

Helen

25 september 2009 17:56

Fia: Tack! Det är alltid bra med tips :)
De ÄR lätta, med god/rolig belöning snabbt! Vet inte riktigt hur de kan bli lättare? Problemet är att han aldrig vänder...

Akka: Du är snäll du :)
Önskar att jag begrep mig på Photoshop! Vi har en konstig proffsversion. Fattar nada :(

 
Fia

Fia

25 september 2009 23:51

Tålamod..... ;-) Nåja, låt honom bakspåra ut till vägen och få lång näsa :)) Vänder han inte själv så ge honom en "hint" - han fattar nog snart.

http://www.vickulas.se

 
Ingen bild

Irene & Minna & Jenni

26 september 2009 21:58

Jätteläckra bilder! Verkar jobbigt med bakspår. Undrar varför de går bakåt? Nyfikna på varifrån spåret kommer eller?????

 
camilla

camilla

27 september 2009 19:29

Din lilla elaking...lura Deco på det där sättet :)

Häftig att lilla bönan är så duktig på att spåra...han är väl inte så gammal??

Ang mitt KM så vet jag inte hur det gick...men som vanligt när det är tävling så blir han sååå jävla ofokus!! Jättetrist för när vi tränar (olika platser, med eller utan folk) så går det huuur bra som helst.

Så jag ruttnar snart på tävlandet med knasbollen =)

http://www.bentley.bloggagratis.se

 
Biggan

Biggan

28 september 2009 09:18

Wow, läckert med orangebilder mot det svarta. Bakspår-hmmmm inte så lätt-ibland undrar man om det är mera tillfälligheter att de tar rätt.

http://Bumerangs.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helén - 10 november 2009 14:03

    något nytt. http://brudec.wordpress.com/ Välkommen dit i stället!     ...

Av Helén - 8 november 2009 22:27

Skithunden tuggar!! På allt! Pennor, suddgum, azalea och allt som finns på bänkarna i köket... Kan ju tänkas att han har lite myror i kroppen nu när aktiviteterna har legat på sparlåga ett tag. I fredags lade jag ett trehundrameters till honom ...

Av Helén - 3 november 2009 22:10

Jo tack, läget på sjukfronten är något bättre. Än så länge ingen grissjuka, tack för det! I går besökte vi klubben för lite måndagsträning. Det är ju så avskyvärt mörkt nu för tiden så vi åkte så snart jag hade tillgång till bilen för att hinna ...

Av Helén - 30 oktober 2009 18:19

kul att du undrar V  Det har bara varit lite mycke´ ett tag, tyvärr inget hundrelaterat, och det märks! Både på att bloggen är full av spindelväv och hundarna är helt nuts! Jag har alltid tyckt att vi har hundar (Deco) som fixar en tids over...

Av Helén - 25 oktober 2009 15:54

sjuk  Segaste förkylningen i mannaminne. I alla fall mitt. Än har jag inte börjat grymta, så det är väl inte flunsa. Kanske någon slags fluss?   Hundarna får nöja sig med rundor, inte med mig, så träning blir det bara lite i köket. Mest posit...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards