Dagar med Deco

Direktlänk till inlägg 12 oktober 2009

Korning

Av Helén - 12 oktober 2009 13:35


I lördags tog vi en tripp till Örebro för MT och exteriörbeskrivning av Deco. Förutom att man är tvungen att åka innan solen gått upp så gick resan bra. Det tar en stund att åka och även om vi stannade och rastade jyckarna så tyckte de väl inte att det var så kul att tillbringa så mycket tid i bilen. Med andra ord var både Deco och Bönan fulla av energi när vi kom fram.

Vi hann gå med och kolla på en hund innan det var vår tur. Alltid bra att kolla in vad som ska hända innan det är dags.


Det började struligt. Både jag, en av domarna och till slut Classe fick hålla på en bra stund innan vi hittade Decos chip. Den där avläsaren tycker inte Deco är något vidare, men han accepterade snällt att alla höll på och grejade med honom. Själva testet gick väl bra, tror jag. Han lekte och kampade bättre på 40 meter än på fem. Hade jag hållt truten så hade han hamnat "bättre" på samarbete-förare. Sprang fram till "lilla bytet" och när det inte rörde sig så nosade han bara på det. Letade i en minut efter att det försvunnit in i röret.


        


Trumgubben (som heter något annat nu för tiden, socialt samspel?) blev han mest förbannad på, och det tog en liten stund innan han fattade att det var en människa. Synd att de ska ha det där skynket på sig. Sådana lekar som han försökte bjuda upp till har vi lekt länge här hemma. INTE för att "träna" mentaltest, det har bara blivit så. Det är en av Decos favoritlekar, men vi spökar ju inte ut oss Flört

     


Skrammel och dumpe blev han lite rädd för, men det gick snabbt över med lite hjälp. Figurraden brydde han sig inte alls om.

Dagens läskigaste var släden. Den blev han riktigt förbannad på! Men ändå på ett sansat sätt, sa de efteråt. Jag vet inte, jag stod mest och tittade rakt fram...

     


När det var dags för skotten så var han riktigt på G. När de sköt så hoppade han till och hade nog gärna sprungit bort till skytten om han varit lös. Kampandet under skott var inga problem alls.

Under våren tränade vi mycket skott i samband med budföringen. Budföring är det roligaste Deco vet, och jag tror att det är därför han gasar när det skjuts.


Hur som helst så klarade han mentaldelen med 420 poäng. En av domarna sade att han tyckte Deco var en bra hund. Sansad och med väl anpassad aggressivitet. Kul att höra, men testet är mest intressant ur avelssynpunkt, för min del är det ingen skillnad, han är fortfarande min Snufsegris.

Jag tyckte att han reagerade ungefär som jag hade trott att han skulle göra. Förutom att han blev så förbannad. Det finns lite mer av det än jag trodde. Vill ni veta protokollet i detalj så kan ni kolla på Vickulas.

Efter mentaltestet var det dags för exteriörbeskrivningen. Det gick också bra. Han är för hög, 52cm, och smal, men ser trots det ut som en kelpie.


  


Därmed erövrade han sin första titel - KORAD. Vi hoppas att det blir fler titlar så småningom...


När allt var klart fick Bönan komma ut på Örebro BK:s gigantiska plan och träna lite. Han var också ganska gasad, men fixade den nya miljön bra. Vi tränade lite kontakt, inkallning, platsliggning och ff.


Deco fick också träna lite. De hade en övningsstege (låg) i metall som han traskade över några gånger. Ink, ff, dumrutan drog vi också igenom innan det var dags att börja färden hemåt. Underbart vackert var det hela vägen hem med träd som sprakar i höstens färger. Jag hade lust att stanna och fota hela tiden, men då hade vi väl inte varit hemma än.

Vi var hemma vid sju, 12½ timmar efter att vi åkte, och beställde thaimat från Klavres egen restaurang. Det smäckte vi i oss till fotbollsmatchen mot Danmark. Jag hörde att vi förlorade. Själv såg jag inte mycket av tillställningen eftersom jag somnade i soffan så fort jag ätit klart...


_


Gårdagen var seg! Trött som en gnu och ont överallt hade jag efter resan, men vi styrde ändå kosan mot klubben och genomförde en träningstävling i högre klass. Det var jättebra ordnat med både TL och domare. Eftersnack med träningstips fick vi också. Tack Kerstin och Greger som ställde upp och fixade det! Nu har vi lite att gneta på till våren.

Jag har fortfarande inte bestämt mig för om jag ska anmäla mig till en tävling eller inte. Lydnaden känns ganska bra, men det är ju det där förbenade spårandet som ska till också... och Öland är svårt! Säger de...


_

Vill bara tala om att vi har sådana här i trädgården!

    

Hösten har varit fin Glad


_



  

 
 
Ingen bild

E-B o Mocca

12 oktober 2009 16:10

GRATTAR igen så det hamnar på "rätt sida" då!!
Fin början på "titelsamlandet"...

 
Jill

Jill

12 oktober 2009 18:06

Grattis till titeln KORAD!! Synd att jag inte hade så mycket tid att prata... Nu när jag fick äran att skriva....

http://hundarnaojill.wordpress.com

 
Biggan

Biggan

12 oktober 2009 19:23

Jättegrattis!! Så trist, tycker jag, att jag inte hann se snufsegrisen. Kul att träffa dig, även om det bara blev en kortis.

http://Bumerangs.se

 
Fia

Fia

12 oktober 2009 19:35

Ja, tack o grattis på rätt sida ;-)

http://www.vickulas.se

 
Ola

Ola

12 oktober 2009 21:01

Grattis till korningen!

http://www.albertsson.nu

 
Veronique Giis/Mini

Veronique Giis/Mini

13 oktober 2009 14:27

Stort GRATTIS till titeln Korad! :)

http://godiscoominya.blogspot.com

 
Ingen bild

Lill + Edit

13 oktober 2009 18:04

Grattis! Hade inte en aning om att Deco hade korats i lördags, ska genast lägga in detta på hemsida ;)

Men du, vilka monster du har,,,,,,, sista bilden är störtskön.

 
Maria

Maria

14 oktober 2009 11:26

GRATTIS till klubbmästartitel & KORAD!!!!! :) :)
Klart du ska till Öland & spåra...... :)

http://www.kennelwalkabout.se

 
Mögel-Åsa

Mögel-Åsa

14 oktober 2009 16:14

Ni kom...... och ni åkte! Jag hann inte riktigt med där - så är det!

Grattis till KORAD. Samma sak hände när Jago skulle kolla chipet, trots att jag visste exakt var det var, funkade det inte. Inget av hans favoritmoment, men han finner sig. Kanske inte världens bästa början dock!!!

http://www.kennelhyzz.se

 
Ingen bild

Irene & Minna & Jenni

14 oktober 2009 21:38

Grattis till korad Deco! Fina bilder från korningen. Ser att Snufsegrisen reser ragg på samma sätt som syrran.

 
Ingen bild

Biggan

15 oktober 2009 21:28

Nej,luktagottben är INTE bra för andedräkten.

 
Anna & Juni

Anna & Juni

16 oktober 2009 23:33

Oj oj, ett riktigt sent men ändå stort GRATTIS till korningen! Så Deco har också börjat tagga på skotten. Känns som att det är så himla lätt hänt med en kelpie. Fix-ideernas hund liksom :)

http://www.annaronge.com

 
Akka

Akka

19 oktober 2009 22:13

JÄDRAR! Sista bilden på mördarhundarna är KUNGLIG! UPP PÅ VÄGGEN!!!!! *basta*

Stort GRATTIS till Decos KORAD-titel!! *vågen*

http://tapirhajens.zoomin.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helén - 10 november 2009 14:03

    något nytt. http://brudec.wordpress.com/ Välkommen dit i stället!     ...

Av Helén - 8 november 2009 22:27

Skithunden tuggar!! På allt! Pennor, suddgum, azalea och allt som finns på bänkarna i köket... Kan ju tänkas att han har lite myror i kroppen nu när aktiviteterna har legat på sparlåga ett tag. I fredags lade jag ett trehundrameters till honom ...

Av Helén - 3 november 2009 22:10

Jo tack, läget på sjukfronten är något bättre. Än så länge ingen grissjuka, tack för det! I går besökte vi klubben för lite måndagsträning. Det är ju så avskyvärt mörkt nu för tiden så vi åkte så snart jag hade tillgång till bilen för att hinna ...

Av Helén - 30 oktober 2009 18:19

kul att du undrar V  Det har bara varit lite mycke´ ett tag, tyvärr inget hundrelaterat, och det märks! Både på att bloggen är full av spindelväv och hundarna är helt nuts! Jag har alltid tyckt att vi har hundar (Deco) som fixar en tids over...

Av Helén - 25 oktober 2009 15:54

sjuk  Segaste förkylningen i mannaminne. I alla fall mitt. Än har jag inte börjat grymta, så det är väl inte flunsa. Kanske någon slags fluss?   Hundarna får nöja sig med rundor, inte med mig, så träning blir det bara lite i köket. Mest posit...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards