Dagar med Deco

Direktlänk till inlägg 9 december 2007

Krångliga bloggagratis

Av Helén - 9 december 2007 15:59


Man behöver klicka i en liten cirkel om man vill att kommentarer ska visas direkt och inte godkännas innan. Det har jag en förmåga att missa. Därför har jag väldigt många kommantarer om samma sak i förra inlägget. Förlåt Fia, jag ska försöka komma i håg det nu. Egentligen är det väl inte så krångligt, man måste bara vara lite alert och komma i håg att kolla... Tack i alla fall, jag ska träna apporteringen annorlunda. Och kan som vanligt konstatera att det som funkar på en sorts hund, inte funkar på en annan. Tur att man har en kunnig uppföderska som kan råda.


I helgen har vi haft trevligt besök av labradoren Spigge. Han är två månader yngre än Deco och de har haft lajbans! Än så länge inga hanhundsfasoner, utan bara skoj.


Var hostan kommer i från har jag ingen aning om. Vi har inte varit någonstans med andra hundar sedan utställningen i Växjö och det är ju över en månad sedan. Han är ju vaccinerad också (även om jag har hört att det inte hjälper 100%).


Tog en runda till klubben och tränade lydnad i går. Deco var sig själv igen efter hostan och allt utom hoppet funkade. Jag vet inte om han ser i ögonvrån när jag tänker kasta bollen, eller om han hör prasslet av jackan. Jag tror inte han lyssnar på vad jag säger utan tolkar sina egna intryck av mina signaler, som han ju helst inte ska göra. Det blev riktigt konstigt och han tog bara ett skutt framåt när jag sa hopp, och sedan hoppade han inte. Hela situationen var lite stressande också, för vi hade publik rätt nära, och några tränade skydd en bit därifrån. Så vi avslutade lätt och skoj med att han bara hoppade och fick bollen direkt. Det får vi fila mer på när vi är själva och ta om det lite mer från grunden.

Två tävlingsmässiga inkallningar gjorde vi också. Snabb fart och han vräkte in rumpan till sidan i avslutningen. Snyggt grisen!


Apporteringen provade jag också en gång, utan att ha läst de goda råden i bloggen. Jag viftade ändå inte med bollen och han gjorde det faktiskt ganska ok. Det ska nog gå att lösa.

Lägganden och stående under gång går också väldigt bra. I alla fall vad jag kan se, dvs. inte så bra eftersom han lägger sig och  stannar bakom ryggen på mig. Får ta och ragga upp någon som är lika petnoga som jag för en bedömning.


Det som vi verkligen måste träna mera på är linf. och ff. Deco går bra i typ tio meter. Men vi måste öka längden och tiden han kan koncentrera sig. Och så svängarna förstås. Sen är det bara en massa störningsträning och stadga i momenten som ska till innan vi kan tävla ;o)


Appropå skyddsträningen så gick Deco verkligen igång när några piskade i luften och hetsade sin majjonäs med skyddsärmen. Det såg ut som han ville hjälpa till att ta busen. Det fick han förstås inte, utan han fick träna på att ligga ner och inte göra något!


Deco fick också öva på att sitta stilla när okändingar kollade hans tänder. Det var jättesvårt! Han ville helst pussa på dem i stället, sitta stilla är verkligen sååå tråkigt. Men han kunde, bara jag höll lite i halsbandet. Sen fick han leka med okänd farbror, det gick jättebra, inga tveksamheter alls!


I dag tog vi den långa rundan med alla hundarna, så härligt mycket de kutade! Vädret höll sig också någorlunda, regnade bara lite! Nu när Spigge har åkt och alla (dvs. Deco) kan slappna av igen, så förväntar vi oss en lugn och skön kväll. Dessutom har det börjat regna!




 
 
Maria

Maria

11 december 2007 16:49

Kennelhostan kan han ha fått vart som helst!
regnar här med! :( Sååå TRIST!!

http://www.goskelpie.se

 
Ingen bild

Linda

17 december 2007 16:25

Tack för hundvakten!
Spigge verkade nöjd, glad och trött när han kom hem. Än har han inte visat några symtom på hosta.
Kram Linda

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helén - 10 november 2009 14:03

    något nytt. http://brudec.wordpress.com/ Välkommen dit i stället!     ...

Av Helén - 8 november 2009 22:27

Skithunden tuggar!! På allt! Pennor, suddgum, azalea och allt som finns på bänkarna i köket... Kan ju tänkas att han har lite myror i kroppen nu när aktiviteterna har legat på sparlåga ett tag. I fredags lade jag ett trehundrameters till honom ...

Av Helén - 3 november 2009 22:10

Jo tack, läget på sjukfronten är något bättre. Än så länge ingen grissjuka, tack för det! I går besökte vi klubben för lite måndagsträning. Det är ju så avskyvärt mörkt nu för tiden så vi åkte så snart jag hade tillgång till bilen för att hinna ...

Av Helén - 30 oktober 2009 18:19

kul att du undrar V  Det har bara varit lite mycke´ ett tag, tyvärr inget hundrelaterat, och det märks! Både på att bloggen är full av spindelväv och hundarna är helt nuts! Jag har alltid tyckt att vi har hundar (Deco) som fixar en tids over...

Av Helén - 25 oktober 2009 15:54

sjuk  Segaste förkylningen i mannaminne. I alla fall mitt. Än har jag inte börjat grymta, så det är väl inte flunsa. Kanske någon slags fluss?   Hundarna får nöja sig med rundor, inte med mig, så träning blir det bara lite i köket. Mest posit...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards