Dagar med Deco

Direktlänk till inlägg 31 januari 2009

Köp en påse chips och vänta ut det!

Av Helén - 31 januari 2009 19:55


I torsdags lade jag ett spår till Deco. Det blev en sväng på vägen, en runda på åkern, lite asfalt och gräsmatta vid hyreshuset, lite ekskog, mer hyreshus och till sist en sväng till på åkern. Sammanfattningsvis klarade han det väldigt bra. Hittade och markerade alla prylarna, två burkar med leverpastej, en mobiltelefon och ett litet gosedjur. Men... han hade några stopp :(

Jag fattar inte vad han håller på med? Han spårar som på räls och sedan tar det helt plötsligt stopp. Han bara slutar och kommer upp jämte mig och sedan står han bara där. Ber jag honom att spåra vidare så gör han det utan problem. Har i det längsta försökt att inte säga något, men till slut var jag tvungen. Säger jag ingenting så börjar han pipa. Det underliga är varför han helt plötsligt slutar? Jag ser inget mönster i det.


I går fick jag för mig att träna lite lydnad på åkern bakom huset. Släpade ut koner, apporter, smarriga grejer och bollar. Bara det att Deco ville inte alls träna. Inkallningarna gick i ultrarapid, det gick inte att sitta, rutan var helt osynlig och ointressant... Hämta apportbocken på två meters håll och byta med ost gick väl an. Springa efter bollen gick också för sig. Vad händer? Varför?


I dag åkte vi till klubben för lördagsträning. Deco var verkligen i gasen och trots lite strul gick det mesta rätt bra och med fart och kläm i alla fall. Deco var som sitt vanligare jag, bara lite tokigare :)


Jag vet inte vad som tog åt mig men jag arrangerade värsta tävlingsupplägget när Deco inte såg. Vittringspinnar, dirigeringsapportering, dumruta, vanlig ruta. Började med ff och det kändes OK. Gav mig på dumrutan... Gick hur bra som helst! Belöningar och beröm ingick förstås, även om det var "tävlingsmässigt".


Hoppapporten gick åt helvete! I alla fall till en början... Deco hoppade så fint, tog apporten och skulle gå vid sidan om hindret tillbaka. Donade lite med det men det blev lika dant hela tiden. I stället för att bråka mer med honom bestämde jag mig för att sänka hindret och avsluta lätt, och förhoppningsvis rätt. Då upptäckte jag att det låg en hinderplanka lite snett bakom hindret som jag inte hade sett när Deco skulle tillbaka. Deco hade förstås sett den Äckliga plankan och ville inte hoppa där frivilligt! Hur fjompig får man vara? ;) När jag tog bort den var det inga problem att hoppa :)


Vittringen körde jag (som sagt jag vet inte vad som flög i mig) med bara klubben pinnar och min egen i framkant. Första gången. Deco nosade noga runt alla pinnarna och tog sedan min pinne och kom med den :D :D

Apporteringen med dirigering gick jättebra. Om man räknar apportering av kon som bra. Deco såg inte apporterna i snön och tyckte att "något måste jag väl komma med..." Suck. Han var för gullig när han kämpade med att få grepp om den hala konen! Det blev vanlig dirigeringsapportering också, när han väl hade insett att någonstans till höger eller vänster ligger det en apport! Gick jättebra :)


Den där himla fjärren är ett riktigt hatmoment :(

Sitt - ligg går hur bra som helst men när vi ska blanda in ståendet blir det genast knas. Jag har inte tränat så mycket på att han ska stå, det blir inte bra och jag har undvikit det i det längsta, men vill jag tävla trean är det nog dags att börja träna lite seriöst nu. Jag höll mig nära och tänkte köra ligg-stå. Då fick Deco för sig att "upp" betyder nog kryp. "Nä, lilla gubben det betyder det inte" förklarade jag vänligt. "Nähä, men kanske fy skäms då?"

Det går inte att låta bli att skratta när han håller på så där, det har inte hänt så ofta, men i dag var han verkligen i sitt esse! Jag fick verkligen hålla i mig för att inte ge honom en godisbit, bara för att han var så söt när han skämdes :)


Kryp och skall vid sidan hann vi också med. Det funkade väl skapligt det också. Vi behöver skava mer.

_

Deco är nuförtiden otroligt fjompig med allting. Allting är OERHÖRT UPPRÖRANDE!!!  Allting kräver ett HYSTERISKT UTBROTT!!! Förutom en del träningstips fick jag även den lugnande försäkringen om att det säkert kan bli bättre. Jag vet också att han är två år och att det kan innebära lite obalans i systemet. Han är minst sagt upp och ner mest hela tiden och är inte allting jätteroligt så är det urtrist.


"Köp en påse chips och vänta ut det"

 
 
Ingen bild

Irene & Minna & Jenni

31 januari 2009 21:08

Deco behöver "tänka" lite. Så ta det lugnt! Minna är också en "tänkande" hund emellanåt.

 
Ingen bild

Helén

31 januari 2009 21:16

Irene: menar du när hon spårar eller?

 
Anna & Juni

Anna & Juni

1 februari 2009 13:12

Bra ordspråk det där. Kanske borde vänta ut min förkylning med en påse...?

Juni hade en period när hon var två när hon var allmänt spökig och trasslig (bästa ordet kan kunde komma på). Men sen när den gick över så kom hon för första gången i verklig vuxenbalans. Trygg och stabil. Köp den där chipspåsen och vänta vettja ;)

http://www.annaronge.com

 
Biggan

Biggan

1 februari 2009 15:53

Jasså, allting är OERHÖRT UPPRÖRANDE? Du är för rolig du-jag tycker oxå-Köp en chipspåse-det löser många problem. Dexo är förståss en tänkande o intelligent hund o så behöver han välan ha kontroll över allt oxå.

http://123minsida.se/FajtaNano

 
Ingen bild

Irene & Minna & Jenni

1 februari 2009 20:28

När Minna spårar brukar hon inte tänka efter så mycket, det går ganska fort emellanåt. Men i andra sammanhang kan hon stå och fundera. Tror helt att det har med åldern att göra.

 
Jill

Jill

2 februari 2009 05:39

Jag tror på åldern!! Det är ju nu han blir riktig man!!

http://hundarnaojill.wordpress.com

 
Fia

Fia

3 februari 2009 10:47

Lugn o fin.... :)) ;-)

http://www.vickulas.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helén - 10 november 2009 14:03

    något nytt. http://brudec.wordpress.com/ Välkommen dit i stället!     ...

Av Helén - 8 november 2009 22:27

Skithunden tuggar!! På allt! Pennor, suddgum, azalea och allt som finns på bänkarna i köket... Kan ju tänkas att han har lite myror i kroppen nu när aktiviteterna har legat på sparlåga ett tag. I fredags lade jag ett trehundrameters till honom ...

Av Helén - 3 november 2009 22:10

Jo tack, läget på sjukfronten är något bättre. Än så länge ingen grissjuka, tack för det! I går besökte vi klubben för lite måndagsträning. Det är ju så avskyvärt mörkt nu för tiden så vi åkte så snart jag hade tillgång till bilen för att hinna ...

Av Helén - 30 oktober 2009 18:19

kul att du undrar V  Det har bara varit lite mycke´ ett tag, tyvärr inget hundrelaterat, och det märks! Både på att bloggen är full av spindelväv och hundarna är helt nuts! Jag har alltid tyckt att vi har hundar (Deco) som fixar en tids over...

Av Helén - 25 oktober 2009 15:54

sjuk  Segaste förkylningen i mannaminne. I alla fall mitt. Än har jag inte börjat grymta, så det är väl inte flunsa. Kanske någon slags fluss?   Hundarna får nöja sig med rundor, inte med mig, så träning blir det bara lite i köket. Mest posit...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards