Dagar med Deco

Direktlänk till inlägg 19 november 2007

Nu har vi gett oss

Av Helén - 19 november 2007 13:03


på sökandets konst. Vi träffade två andra sökintresserade personer med hundar i Växjö i går.

Den ena (P) har tränat räddning ett par år med sin Flatte och också kört lite vanligt brukssök, och den andra (U, med en Golden) har inte tränat sök något alls förr. Och så var det då jag och Deco.


Vi började med att alla, även hunden traskade ut i skogen och så lämnade vi kvar en person med boll och smask. Tillbaka på stigen så skickades hunden för att leta reda på människan och där fick man leka jättemycket! Behöver jag säga att Deco tyckte det var superkul. Tre sådana skick gjorde vi och sedan fick Deco träna på att sitta uppbunden vid ett träd med täcke på sig. Det var förstås inte lika roligt, men det gick jättebra. Både Flatten och Golden pep och hade sig. Men inte Deco, han var tyst! Dessutom fick han skotträning under tiden. Super!


Efter lite nödvändig fika så körde vi ett par pass till. Vi introducerade även slangen (blivande rullen) till Deco, fast vi började med den på stigen. Herregud vad han fattar snabbt. Springa och hämta slangen, lämna den till matte och sedan springa tillbaka och leka med P. Ska så småningom övergå till visakommando.


Sök är verkligen superroligt, nackdelen är ju bara att man behöver andra att träna med. En kelpie kan man verkligen ha till allt, när jag såg hur Deco for fram i skogen så började jag fundera på rapport... Men vi tar väl en sak i taget...


På kvällen när både jag och Deco snusade framför tv:n så ringde en tjej som numera bor i Åseda och vill att vi ska dra i gång en sökgrupp på klubben. Hon har tränat sök i Sävsjö i fem år och nu vill hon fortsätta på hemmaplan. Det vore väl skitkul om vi kunde få igång något! Jag bjöd med henne till nästa träff i Växjö så länge. Så kom igen nu alla ni som brukar säga att sök vore ju roligt, nu har vi chansen att sätta igång! Ring mig!


Angående godis eller leksak vid lydnadsträning så går det naturligtvis bra, för min del, med att leka också, men det tar lite lång tid ibland. därför hade det varit mer behändigt med godis. Och Deco älskar också goda belöningar, i bland lite för mycket  ;o)


Datorn är nu tillbakaskickad till säljaren, Komplett.se för tredje gången. Nu har vi blivit lovade en ny hårddisk, som ska vara väldigt driftsäker... Hoppas kan man ju alltid.

Classe har slängt upp den gamla IBM:n. Vi köpte den -96 eller -97 och den går än. Långsamt och ljudligt men ändå. Vi har inte kopplat in någon mail, så vid kontakt gäller telefonen. Nästan som den gamla (goda?) tiden.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helén - 10 november 2009 14:03

    något nytt. http://brudec.wordpress.com/ Välkommen dit i stället!     ...

Av Helén - 8 november 2009 22:27

Skithunden tuggar!! På allt! Pennor, suddgum, azalea och allt som finns på bänkarna i köket... Kan ju tänkas att han har lite myror i kroppen nu när aktiviteterna har legat på sparlåga ett tag. I fredags lade jag ett trehundrameters till honom ...

Av Helén - 3 november 2009 22:10

Jo tack, läget på sjukfronten är något bättre. Än så länge ingen grissjuka, tack för det! I går besökte vi klubben för lite måndagsträning. Det är ju så avskyvärt mörkt nu för tiden så vi åkte så snart jag hade tillgång till bilen för att hinna ...

Av Helén - 30 oktober 2009 18:19

kul att du undrar V  Det har bara varit lite mycke´ ett tag, tyvärr inget hundrelaterat, och det märks! Både på att bloggen är full av spindelväv och hundarna är helt nuts! Jag har alltid tyckt att vi har hundar (Deco) som fixar en tids over...

Av Helén - 25 oktober 2009 15:54

sjuk  Segaste förkylningen i mannaminne. I alla fall mitt. Än har jag inte börjat grymta, så det är väl inte flunsa. Kanske någon slags fluss?   Hundarna får nöja sig med rundor, inte med mig, så träning blir det bara lite i köket. Mest posit...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards