Dagar med Deco

Alla inlägg den 11 maj 2008

Av Helén - 11 maj 2008 14:20


Nu har vi gett oss på att tävla tvåan. Jag redogör väl för betygen först och bortförklaringarna sen...


Platsliggande 8 kryper

Fritt följ 8 pendlar, ssa, snurr vv, snygg språngmarsch!!

Läggande 10

Inkallande med ställande 8 steg

Rutan 8,5 något olydig

Apportering 6,5 släpper, tvekar

Fritt hopp över hinder 8 islag

Fjärrdirigering 8 egna beslut

Helhetsintryck 9


Summa 161,5 och vinst. Dvs UPPFLYTTAD!!


Varför Deco skulle krypa när det var 10 sekunder kvar av platsliggningen har jag ingen aning om. Aldrig haft någon tendens till det förut. Och nä, jag har inte tränat kryp den här veckan :)

Jubelidiotmatte, dvs. jag, förstörde fria följet redan från början. Medan vi stod på planen och väntade på att få börja så satte jag igång att viskande peppa den rätt varma Deco. Ungefär som jag gör vid rutan fast mer. Vilket gjorde att Deco fick rutfokus direkt. Spanade in konerna som stod femtio meter bort och var under hela fria följet helberedd på att springa dit. Men man lär väl så länge man lever förhoppningsvis.


Med tanke på hur lite vi har tränat på inkallningen så är jag jättenöjd.


Rutan hamnade Deco lite bredvid och jag "dirigerade" in honom!! Skulle Uppföderskan ha sett!! Vi hade en liten rutdiskussion häromdagen... ;)


Att apporteringen gick dåligt är Husses fel... vi fick nämligen fel apport. Den gick inte att ta mitt på utan Deco var tvungen att bära den mellan två hörntänder i ena kulan. Alltså tappade han den på vägen in! Fast egentligen kanske det är mitt fel, som inte har tränat med olika sorters apporter...


Att slå i hindret var också en ny grej som plötsligt hände. Och egna beslut på fjärren var förstås Deco som kunde själv, innan kommando.


Sammanfattningsvis är jag sååå nöjd med lilla snufsegrisen. Målet var uppflyttning och det lyckades ju. Det var 27 grader varmt och det är ju inte Decos favvoväder. Bästa belöningen efteråt var nog inte bollen, utan doppet i ån. Dessutom berättade skrivarfunktionären att domaren tyckte Deco var en ovanligt sansad och trevlig kelpie som kunde gå långt. (mera press... :)) Fast vid platsliggningen trodde han att Deco var en schäfer!

Poängsumman skiter jag i, men uppflyttningen känns fin :) I morgon blir det tårta på klubben


Lydnadstävlandet får ta lite paus ett tag. Nu ska vi träna in trean ORDENTLIGT innan vi ger oss på att tävla den. Dessutom skulle vi kanske försöka oss på en appell så småningom...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards