Dagar med Deco

Direktlänk till inlägg 25 maj 2009

Spårläger på klubben

Av Helén - 25 maj 2009 14:31


Torsdag till söndag har vi tillbringat på klubbens spår och skyddsläger. Vi tillhörde förstås spårfolket. Instruktör i spåret var Maria Wiveg från Mallekrafts kennel.



Torsdagen inleddes med lunch och presentation innan vi drog ut i skogen för att Maria skulle inventera spårstatusen hos oss. Alla lade ett hundrameters med en pinne, spetsvinkel och slut. Deco spårade spetsvinkel som om han aldrig hade gjort annat. Vi hann också med ett 200m precisionsspår. Förutom att Deco fastnade i spetsvinkeln så gick det lysande!


Fredagen tillbringade vi på lydnadsplanen. Alla fick leka med hundarna, med och utan leksak, och så körde vi ff eller lf beroende på hur långt man hade kommit. Decos ff var tydligen strålande. Inget att anmärka på... Vi körde ett kryp också och det var också "perfekt".


Challe och Spicy leker


Vi fick tips på hur man kan börja träna framåtsändande, rutan, apportering och Deco fick några vändor på stegen. Det var bra, nu vet jag att han kan ta sig över någorlunda så det är bara att fortsätta träna.


Jag ville ha tips på vittringsapporteringen. Först berättade jag hur vi har tränat hittills (godis mellan pinnarna för att sätta på näsan), som ju faktiskt har fungerat, men nya tips är väl alltid bra?  Detta tyckte inte Maria lät som ett bra sätt att träna vittringen på = Ut med en pinne i högt gräs som Deco glatt hämtade. Två pinnar i högt gräs och Deco tog första bästa. Massa pinnar i högt gräs och Deco hämtade snällt in allihop utan att ens fundera på att lukta på dem. "Leta" betyder nog "ut och hämta vilken jädra pinne som helst..." Jag tror att jag tränar om det på mitt gamla sätt!


Lördagen tillbringade vi i skogen. Upptag stod på shemat. Deco fick ett åt varje håll. På första höll jag emot när han ville gå fel och då gick han förstås rätt. På det andra fick jag order om att släppa linan och då stack han glatt i väg åt fel håll. Vi gjorde om och då gick han förstås rätt... Kanske lite träning a la Fia?


Linda och jag vallade en uppletanderuta och Deco fick sex grejer utlagda. Han hämtade in fyra och sedan bröt jag. Vi har inte tränat uppletande på evigheter och jag ville mest se vad vi behöver träna; föremålshantering, grejer i högt blåbärsris och raka skick!


Efter lunchen lade jag ett rakt spår genom uppletanderutan. Vi tog det direkt och det gick jättebra. Han hade lite bry med alla korsande spår, men han löste det bra tycker jag.

Linda och jag lade också ett paralellspår till Spigge och Deco. Deco tyckte det var rätt intressant att hålla reda på vad Spigge hade för sig, så vi kom lite efter och då gick det mycket bättre. Vi hade korsat spåren också och det var inga problem alls :)


Spigge är på G


I går var det dags för lydnad igen. Jag var trött som en gnu och tog sovmorgon. Vi missade platsliggningen med skott, synd men jag orkade bara inte. Budföringen var vi med på och det är nog Decos kuligaste moment! Springa som en dåre är livet! Vi behöver träna skott under passivitet! Det håller på att bli för kul när det smäller... Egen picka är på G :)


Vi körde en runda apporteringsdirigering och kan konstatera att Deco inte riktigt har begripit själva dirigeringsdelen av momentet. Fick lite tips på hur det kan tränas så det är bara att öva...


Kanske vi behöver konsultera högre makter... ;)


Det var ett trevligt läger med god mat och trevliga människor. Jag ville ha mer drag i linan och större noggrannhet i spåret. Drag i linan har jag fått, herregud vad han sliter! Spåra i kärnan vet jag också hur jag ska träna nu.  En heldag till i skogen hade inte suttit fel, men det blir det kanske nästa gång :)



 I dag gör vi så lite som möjligt för i morgon smäller det!


 
 
Anna & Juni

Anna & Juni

25 maj 2009 22:24

Vilken rolig helg ni verkar ha haft!!! Ja, det där med att skotten kan bli lite väl roliga känner jag ingen. Det gäller nog att vara på sin vakt med kelpisarna, de har ju lätt att snabbt lägga ihop 1 och 1...

http://www.annaronge.com

 
Jill

Jill

26 maj 2009 06:42

Lycka Till idag!!!

http://hundarnaojill.wordpress.com

 
Ingen bild

Irene & Minna & Jenni

26 maj 2009 12:19

Härliga dagar har ni haft! Kul med bra tips, sen är det "bara" att träna vidare och plocka ut det bästa.

 
Ingen bild

Eva-Britt o Mocca

26 maj 2009 13:49

"smäller det" - que?? Ja i vilket fall som helst så vad det än nu gäller så håller vi tummarna o s v - hoppas det avlöper bra o
Good Luck!!
PS Du får supergärna dela av dig med tips för mer drag i linan o spåra i kärnan, jag tror jag får psykbryt snart, sittningar o virrvar - Ja och vadå sa Mocca?? Inte vart det kuligare för det inte, "dragare" nja ökade väl lite på takten... Synretning är det som funkat bäst hittills.... (tack för tipset) Men ibland efter typ 300 m så tycker bruna tvärsförsdamen att det räcker o vänder mot bilen... :-(

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helén - 10 november 2009 14:03

    något nytt. http://brudec.wordpress.com/ Välkommen dit i stället!     ...

Av Helén - 8 november 2009 22:27

Skithunden tuggar!! På allt! Pennor, suddgum, azalea och allt som finns på bänkarna i köket... Kan ju tänkas att han har lite myror i kroppen nu när aktiviteterna har legat på sparlåga ett tag. I fredags lade jag ett trehundrameters till honom ...

Av Helén - 3 november 2009 22:10

Jo tack, läget på sjukfronten är något bättre. Än så länge ingen grissjuka, tack för det! I går besökte vi klubben för lite måndagsträning. Det är ju så avskyvärt mörkt nu för tiden så vi åkte så snart jag hade tillgång till bilen för att hinna ...

Av Helén - 30 oktober 2009 18:19

kul att du undrar V  Det har bara varit lite mycke´ ett tag, tyvärr inget hundrelaterat, och det märks! Både på att bloggen är full av spindelväv och hundarna är helt nuts! Jag har alltid tyckt att vi har hundar (Deco) som fixar en tids over...

Av Helén - 25 oktober 2009 15:54

sjuk  Segaste förkylningen i mannaminne. I alla fall mitt. Än har jag inte börjat grymta, så det är väl inte flunsa. Kanske någon slags fluss?   Hundarna får nöja sig med rundor, inte med mig, så träning blir det bara lite i köket. Mest posit...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards