Dagar med Deco

Direktlänk till inlägg 12 juli 2009

Här händer

Av Helén - 12 juli 2009 12:45


det inte så mycket. Vi går mest promenader i skift. Preben får gå med sin husse, så slipper han ha fästingen hängande på sig hela tiden. Jo, det är Bruno förstås, som envist hänger i nacken, alternativt i svansen,  på Preben...


Deco får rundor med antingen lilla eller stora Husse. Om Bruno får hänga med Deco så inträffar selektiv dövhet ofelbart. D.v.s han lyssnar enbart på D och inte ett dugg på mig. Komma på inkallning går finfint, om bara D springer först. Sticker de för långt och jag går och gömmer mig, så är det inga problem; man kollar bara på D och så letar han reda på mig.

Decos tid med mig inskränker sig för tillfället till träning hemma. Jag känner att jag måste få till kontakt, samarbete och relation med Bruno innan vi kan umgås allihop. Jag behöver jobba på att få B att gilla mig lika mycket som han gillar Deco, hundar har det där gratis med varandra, vi människor behöver lägga ner lite tid.


Alltså får B gå på ensampromenixer med mig. Dels för att han förstås måste möta världen på egna tassar och dels för att vi ska få tillfälle att träna hyfs. I detta fallet innebär hyfset att komma när jag ropar, oavsett!! Gå skapligt i koppel, sitta och kolla mig djuuupt in i ögonen innan man får gå lös. Alltså inte kasta en hastig blick och sedan sticka när man tycker...

Vidare tränar vi på att man ABSOLUT INTE får äta kanadagässbajs bara för att det råkar finnas i obegränsad mängd framför näsan. Ej heller får man rulla sig i dylikt.... Konstigt, men det är skillnad på bajs och bajs, hästskit gör mig inte så mycket...


Vi håller inte bara på med förbud, även om det blir en del så´nt. Mest leker vi. Eller försöker leka. Vi har inte samma uppfattning om vad som är roligt. Jag tycker att vi kan dra i trasan och kampa lite tillsammans. Brunos uppfattning om leken är att han skäller som en idiot och hugger mig i händerna :(

Leka kommer förresten på andra plats när det gäller belöning för utfört trix. På första plats kommer godis. ALLTID!


När det gäller trixträning så försöker jag lägga en bra grund till framtida ff. D.v.s sitt vid min sida och titta på mig. Det har han fattat :) 

Sitt och ligg går också bra. I går fick jag för mig att få upp honom på balansplattan och två tassar kom upp rätt så snabbt. Duktig Böna. Tramptarget har vi också pysslat lite med och det tycker B är kul.


"Uppletande" är ganska roligt om det inte är för mycket som stör runtomkring. B kan både leta reda på grunkan och komma tillbaka med den, nästan ända fram :)


Ja, det är lite pyssel med valpar. Mycket grunder som ska läggas för framtiden. Bara det här med att bli rumsren är ett evigt meckande. Eftersom vi måste dela lite på Preben och Bruno, och helst inte heller ha alla tre ute i trädgården tillsammans, det rusas nämligen kopiöst och Buno är inte så stor ännu att jag vill ha honom mitt i ruset, så är det lite pyssel med galler och sån´t.

Deco får maka lite på sig för tillfället, när det gäller träning, jag har inte energi för båda just nu. Men jag vill verkligen tävla högre med Deco så bara B växer till sig lite ;) så blir det förhoppningsvis tid över till Deco också.


_


 

Nu ska jag ut och hjälpa grabbarna med

 
 
Fia

Fia

12 juli 2009 19:47

Fint jobb du gör :)) Men du, sätt snören i ett antal leksaker, så får händerna vara i fred ;-) Bättre att jaga sakerna än dina fingrar :))

http://www.vickulas.se

 
Mögel-Åsa

Mögel-Åsa

12 juli 2009 20:35

DEN där högen såg inte rolig ut.... min är inte lika stor, men jag drar mig....

Syns vi på Vickulaslägret?

http://www.kennelhyzz.se

 
Ingen bild

Irene & Minna & Jenni

12 juli 2009 22:41

Mycket pyssel med valpar innan det blir hyfs på de. Kommer ihåg att Minna "hängde" efter Juni hela tiden utan att lyssna. Bättre då med gamlingarna, som höll sig i närheten av matte och därmed även valp.

 
Biggan

Biggan

13 juli 2009 23:32

Funkar inte scalibor mot fästingen????? Å, kära nån, vad skojsig jag är då.

http://Bumerangs.se

 
Veronique

Veronique

14 juli 2009 19:09

Jag har ju en släkting här hemma och jag ska projicera över en dos styrka och tålamod till dig. Du kan behöva det. ;)

http://godiscoominya.blogspot.com

 
Sophie

Sophie

21 juli 2009 22:59

JA du, det där med att följa någon anna känner jag igen... Jag övar Ninja att följa mig utan koppel för att förenkla koppelträningen. Funkar bra, MEN plötsligt kommer Katten farande o då finns inte matte mer, då är det katten som gäller vad jag än lockar med. O inte kan man låsa in katten heller, han är ju oftast redan ute o smyger innan vi ger oss ut på promenad...

http://sophiesoph.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helén - 10 november 2009 14:03

    något nytt. http://brudec.wordpress.com/ Välkommen dit i stället!     ...

Av Helén - 8 november 2009 22:27

Skithunden tuggar!! På allt! Pennor, suddgum, azalea och allt som finns på bänkarna i köket... Kan ju tänkas att han har lite myror i kroppen nu när aktiviteterna har legat på sparlåga ett tag. I fredags lade jag ett trehundrameters till honom ...

Av Helén - 3 november 2009 22:10

Jo tack, läget på sjukfronten är något bättre. Än så länge ingen grissjuka, tack för det! I går besökte vi klubben för lite måndagsträning. Det är ju så avskyvärt mörkt nu för tiden så vi åkte så snart jag hade tillgång till bilen för att hinna ...

Av Helén - 30 oktober 2009 18:19

kul att du undrar V  Det har bara varit lite mycke´ ett tag, tyvärr inget hundrelaterat, och det märks! Både på att bloggen är full av spindelväv och hundarna är helt nuts! Jag har alltid tyckt att vi har hundar (Deco) som fixar en tids over...

Av Helén - 25 oktober 2009 15:54

sjuk  Segaste förkylningen i mannaminne. I alla fall mitt. Än har jag inte börjat grymta, så det är väl inte flunsa. Kanske någon slags fluss?   Hundarna får nöja sig med rundor, inte med mig, så träning blir det bara lite i köket. Mest posit...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards