Dagar med Deco

Direktlänk till inlägg 30 juni 2008

En dålig dag

Av Helén - 30 juni 2008 11:12


I går var det spårkurs. Jag hade med mig en egen spårläggare i form av Samuel. Vad roligt det är att ett av ens barn är intresserad av hundträning! Samuel går gärna ut med någon av hundarna och följer ofta med och tränar. I går beställde jag ett bananspår med mycket synretning och massor med fläskfilé och en snörboll som slut.


Medan vi väntade på att spåren skulle ligga till sig skulle vi fika och köra lydnad. Det första som händer är att jag tar en klunk skållhett kaffe. Aj på tungan. Det andra som händer är att Samuel råkar hälla det heta termosvattnet över handen. Gjorde så klart jätteont och vi hällde på dricksvattnet för att svalka. Det hjälpte inte särskilt mycket och goa Linda åkte hem och hämtade första hjälpenförband (och mer dricksvatten). Tack snälla Linda!

Jag sparkade ut min kaffemugg, och eftersom vattnet i termosen nästan var slut så blev jag utan kaffe...


Lydnadsträningen bestod av framförgående, budföring och en mycket avancerad platsliggning med kastade dummys, inkallningar framför, bakom och bredvid liggande hundar, en störande schäfertös som vandrade omkring och retades med en dummy och en halvgalen kelpie som sprang och hämtade en kastad dummy och hade allmänt KUL! Alla fick ligga plats och de flesta fick i omgångar hjälpa till att störa. Alla var jätteduktiga och till och med den charmiga Edit som är två år och bara tränat minimalt med lydnad hos sin förra ägare tills för en månad sedan, klarade denna övning galant!


Så var det då dags för spår. Deco fick vänta i bilen medan jag följde med Edit på en spårrunda. När det var Decos tur började det duggregna. Vi travade i väg på spåret och det gick väldigt bra. Då började det ÖSREGNA! Och då menar jag skyfall! Deco spårade på ganska bra i alla fall och tog bara paus för att rulla sig... :( Han tappade spåret ett par gånger men var aldrig långt i från och letade reda på det snabbt igen (förutom rullpaus då) Fem meter från slutet tog det tvärstopp. Och sedan hände ingenting. Deco bara stod i spåret och glodde. Då gick vi till bilen.

Jag kan bara hoppas att det var regnet som gjorde det. Det gick dåligt för fler av oss i går och en ville inte spåra alls. Vi hoppas på att det var regnet och den jobbiga lydnaden som gjorde det och vi tar väl nya tag!

 
 
Fia

Fia

30 juni 2008 14:15

Fy vad mycket tok ni råkade ut för... :( Men 5 meter kvar på spåret, tokigt.... Jag hade nog "strosat" på för att låta hunden trilla på slutet och lyckas i de för honom kanske svåra förhållandena?! Men det kommer fler spår :)) Hoppas att det är OK med tips i bloggen!

http://www.vickulas.se

 
Ingen bild

Helén o Deco

30 juni 2008 14:54

Ja, kanske var det för svårt... men han får alltid utdelning och kanske behöver han förstå att han måste anstränga sig lite i bland också...?
Det är ok med tips i bloggen, jag tror att det finns en del som tjuvläser... :D ;D

 
Ingen bild

Cilla

30 juni 2008 21:46

Jag säger bara en sak: FLÄSKFILÈ????? Are you mad woman? :-)

 
Fia

Fia

1 juli 2008 10:08

Jodå, jag förstår hur du menar. Man ska inte hjälpa hunden att hitta runt spåret!!! Men ibland kan det vara till godo med en "sista liten knuff" ;-) :))

http://www.vickulas.se

 
Ingen bild

Eva-Britt o Mocca

1 juli 2008 21:55

Kan väl aldrig vara mig du menar - tjuvläsa menar jag ;-) Tur för mig att jag har lite bloggar att plocka idéer ifrån - Tack för det!
Fast jag har inte testat fläskfilé än...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helén - 10 november 2009 14:03

    något nytt. http://brudec.wordpress.com/ Välkommen dit i stället!     ...

Av Helén - 8 november 2009 22:27

Skithunden tuggar!! På allt! Pennor, suddgum, azalea och allt som finns på bänkarna i köket... Kan ju tänkas att han har lite myror i kroppen nu när aktiviteterna har legat på sparlåga ett tag. I fredags lade jag ett trehundrameters till honom ...

Av Helén - 3 november 2009 22:10

Jo tack, läget på sjukfronten är något bättre. Än så länge ingen grissjuka, tack för det! I går besökte vi klubben för lite måndagsträning. Det är ju så avskyvärt mörkt nu för tiden så vi åkte så snart jag hade tillgång till bilen för att hinna ...

Av Helén - 30 oktober 2009 18:19

kul att du undrar V  Det har bara varit lite mycke´ ett tag, tyvärr inget hundrelaterat, och det märks! Både på att bloggen är full av spindelväv och hundarna är helt nuts! Jag har alltid tyckt att vi har hundar (Deco) som fixar en tids over...

Av Helén - 25 oktober 2009 15:54

sjuk  Segaste förkylningen i mannaminne. I alla fall mitt. Än har jag inte börjat grymta, så det är väl inte flunsa. Kanske någon slags fluss?   Hundarna får nöja sig med rundor, inte med mig, så träning blir det bara lite i köket. Mest posit...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards