Dagar med Deco

Direktlänk till inlägg 27 september 2008

Träning och spår x 3

Av Helén - 27 september 2008 18:57


Vilken härlig dag det var i dag! Perfekt träningsväder, sol och lagom blåsigt. Jag, Samuel och jyckarna drog till klubben. Mycket folk och hundar var det där, trevligt! Jag började med att lägga ett vinkelspår (många vinklar m.a.o.) till Deco. Det fick ligga i drygt en timma och sedan gick vi. Tur jag hade snitslat vid vinklarna! Det är han inge´ bra på. Hade Deco fått bestämma så hade han genat tvärs över alltihop till slutet :( Funderar allvarligt på att inhandla en böttchersele. Han vindar och vindar och vindar. Hundskrälle! Får man använda en böttchersele på tävling?

Alla pinnarna markerade han i alla fall :)


Lydnaden gick suveränt ända till jag fick för mig att köra framförgående utan dragning... flera gånger också... Gick bra till en början och sedan bara sämre och sämre. Jag slutade innan jag flippade ur helt. Tog en paus och hämtade riktningspinnarna. Sedan körde vi lite grisframförgående och slutade när vi var sams och nöjda! Jag blir så sur... på mig själv. Varför slutade jag inte när det gick bra? Nä, bara prova en gång till... trött jag blir på mig själv då!

_


Samuel och Preben tränade lydnad, P börjar bli riktigt duktig på ligg :) Samuel lade ett 50 m. spår med leksak och gotteburk i slutet. Det gick jättebra, men det kändes lite kort så Samuel lade ett 150 meters i bananformat. Det gick faktiskt ännu bättre! Både Samuel och Preben var sååå nöjda och glada med det :)

Jag hotade med att jag skulle byta hund med Samuel, Preben vindar nämligen inte ett dugg. Kan det bero på att han inte har en anatomi som inbjuder till det? Man kan inte göra annat än att spåra när man redan har näsan i spårhöjd :) Tyvärr gick inte Samuel med på det bytet...


Vi kom med på första spårtävlingen i oktober så här ska tänas framförgående (a la hawaii) och vinklar!


I dag gratulerar vi syrran Vickulas Mocca som är uppflyttad till lägre spår!!!

 
 
Fia

Fia

27 september 2008 19:27

Bara att träna mera... :)) Men lägg bara en vinkel, så kan han inte gena. Om du lägger flera, så se till att ha rejält med spårsträcka emellan så att det blir space mellan allt. Och så hinner han fästa ordentligt. Mitt tips :))

http://www.vickulas.se

 
Ingen bild

Helén

27 september 2008 19:51

Jo, nog ska vi träna :D
Långt avstånd var det också... kan man önska sig att det inte blåser...?
Får man ha en så´n däringa sele på tävling?

 
Ingen bild

Irene & Minna & Jenni

27 september 2008 22:23

Kul med tävling i oktober! Det kommer att gå galant!

 
Akka

Akka

27 september 2008 23:05

Åh vad roligt att det går bra för Samuel och Preben! ...du kanske kan stå ut med Deco tills du kan skaffa en egen liten pölseman? Eller varför inte en bulle? :-D

http://akkadahlen.blogg.se

 
Fia

Fia

28 september 2008 00:50

Vet inte vad du menar för sele, men ett spårkoppel får man ha. Kanske det du menar?!

http://www.vickulas.se

 
Ingen bild

Helén

28 september 2008 09:49

Jag menar en sådan här:

http://www.loboo.se/browse.asp?cat=40&path=40

 
Anna & Juni

Anna & Juni

28 september 2008 14:54

Grattis! Läste på Fias blogg :)

http://www.annaronge.com

 
Ingen bild

Anna & Juni

28 september 2008 14:55

Nämen.., nu skrev jag på fel blogg... Grattiset var till E-B. Men ni kan få ett grattis ändå :)

 
Ingen bild

E-B o Mocca

29 september 2008 09:41

Tack för grattisarna ;-)
Nu vrider vi tillbaka klockan o tar omtag med en hel del moment, bl a framförgående där jag "släppt" iväg Mocca med en hel del dumheter, dra i kopplet mm bara för att det var nära till tävling...
Håller tummen för er när det blir er tur att "appellera" ;-)

 
Sascha

Sascha

29 september 2008 16:32

Det glæder mig at det går så godt med Preben. Jeg træner selv lydighed, spor og agility med mine corgier, og det går fantastisk godt (glæd dig, Samuel!). Held og lykke til og et kæmpeknus til Preben fra hans familie i Danmark.

http://www.hovabonde.dk

 
Ingen bild

Lill + Edit

29 september 2008 18:20

Det är bara att säga till när/var jag ska vara på plats och agera hejaklack!
Ni kommer få hemskt svårt motstånd i KM:et i alla fall *skratt*

 
Fia

Fia

29 september 2008 19:20

En sån sele ska vara OK, samma funktion som ett spårkoppel.

http://www.vickulas.se

 
Ingen bild

Helén

30 september 2008 10:35

Lill: 12/10 kl. 8.00 eller 9.00 i Nybro. Det kom två papper med olika tider på :O
Har inte kollat vilket ännu.

Motstånd på KM:et vill vi gärna ha :) Glöm inte att du måste anmäla!!!

 
Biggan

Biggan

30 september 2008 12:43

Spännande med tävling. Kommer att gå super.

http://123minsida.se/FajtaNano

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helén - 10 november 2009 14:03

    något nytt. http://brudec.wordpress.com/ Välkommen dit i stället!     ...

Av Helén - 8 november 2009 22:27

Skithunden tuggar!! På allt! Pennor, suddgum, azalea och allt som finns på bänkarna i köket... Kan ju tänkas att han har lite myror i kroppen nu när aktiviteterna har legat på sparlåga ett tag. I fredags lade jag ett trehundrameters till honom ...

Av Helén - 3 november 2009 22:10

Jo tack, läget på sjukfronten är något bättre. Än så länge ingen grissjuka, tack för det! I går besökte vi klubben för lite måndagsträning. Det är ju så avskyvärt mörkt nu för tiden så vi åkte så snart jag hade tillgång till bilen för att hinna ...

Av Helén - 30 oktober 2009 18:19

kul att du undrar V  Det har bara varit lite mycke´ ett tag, tyvärr inget hundrelaterat, och det märks! Både på att bloggen är full av spindelväv och hundarna är helt nuts! Jag har alltid tyckt att vi har hundar (Deco) som fixar en tids over...

Av Helén - 25 oktober 2009 15:54

sjuk  Segaste förkylningen i mannaminne. I alla fall mitt. Än har jag inte börjat grymta, så det är väl inte flunsa. Kanske någon slags fluss?   Hundarna får nöja sig med rundor, inte med mig, så träning blir det bara lite i köket. Mest posit...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards