Dagar med Deco

Alla inlägg under maj 2009

Av Helén - 2 maj 2009 16:27


Jag är väl inte riktigt frisk (näe) som ger sig i väg på tävling två dagar i rad. Detta får bli en kortfattad rapport, jag är trött som en Gnu!


Det började med lottning i svinottan, kl. sju närmare bestämt. Sedan ut i skogen och vänta på domarna i sällskap med den mest pratsamma människa (spårläggaren)jag någonsin träffat tror jag.


På väg till spårstart *nervös*


Påsläppet var en bit i från bilarna och gick sedan parallellt med vägen mot bilarna igen. Det var lite struligt i vinkeln och Deco såg ut som om han ville gå tillbaka till bilen i stället :( Nåväl vi kom i väg i alla fall. Uppför ett berg och fullt med vildsvinsbök var det överallt. Som tur var verkade det inte störa Deco. Min älskade lilla Snufsegris spårade som han aldrig har gjort förr och stannade vid - eller tog upp sex pinnar. Slutet fick vi leta efter en stund innan vi hittade det... ;)


Budföringen var kul! Deco var minst sagt uppe i varv och sprang som en dåre till den superskojiga mottagaren. Ett frustrerat glädjetjut fick han ur sig vi starten...


Den ofantligt roliga mottagaren var också tävlingsledare på lydnaden... Deco var apselut beredd på att sticka till honom "just say the word matte!... "


Platsen gick bra. Tror att det var bra att budföringen gick först, då blev det inte så överraskande med skotten på platsen sedan. Lite orolig var jag för platsen, med skott och allt. Men det var ingenting jämfört med det galna rådjuret som kom skällande på åkern 75 meter från appellplanen. Somliga fick långa halsar minsann, men det enda som gick upp var pulsen på oss som tävlade! Alla hundarna låg kvar!


Apportering



Kryp


Lydnaden gick ungefär som vanligt, dvs. helt OK men inte lysande. I dag kom Deco på ett nytt häftigt moment. "Jag springer förbi hindret på vägen bort, sätter mig och hoppar tillbaka" Kul att han är kreativ...


Linförighet           8,5 - 8,5

Framförg.              8,0  - 7,5

Pl. u g.                  10 - 10

Ink.                       10 - 10

Kryp                      8  -  9

Apportering          8,5 - 9

Hopp                      0 - 0

Platsliggn.             10 - 10


Påsläpp spår           9 - 9

Spårning                9 - 9

Budföring               8,5 - 9,5


Summa 503,50 Uppflyttning och en 2:a plats! TJOHOOOOO!!!!!!!!!!!!






Vi träffade supersöta Canovills Nubbe


Jag gillar Njudungs BK. Trevliga människor, snygga priser och välkomstfika på morgonen :)  Dessutom har det gått ganska bra för oss där på senaste tiden... :) Vi kommer gärna tillbaka!

_


När allt var slut fick vi hjälp och träningstips för uppletandet av Orvar och Eva. Erfarenhet och kunskaper i mängd ryms i den familjen. Vi tackar så mycket och lovar att träna :)

Fast kanske inte just i dag... nu ska vi vila, äta grillat, dricka vin och smaska fikonchoklad.

Av Helén - 1 maj 2009 14:23


I dag for vi till Nybro för att tävla lydnadsklass III. För exakt ett år sedan gjorde vi debut i ettan på samma klubb. Då ÖSTE regnet ner precis hela tiden :( I dag var det strålande sol, hejaklack och trevlig stämmning.


Målsättningen för dagen var att ha kul, inte kolla på poängen under tävlingens gång och se var vi står. Så här gick det:


Sitt i grupp             10

Platsliggning           9,5   orolig

Fritt följ                 7,5  trängerv. buffar ssa, nos

Sättande                10

Ink. m. st. o ligg     9      avslut, sent stå

Rutan                     0

Hoppapport           10

Metallapport          9     avslut

Vittring                  7    dk, tempo in, avslut

Fjärr                       7     flyttar sig


Summa 239 p och andra pris och vinst


Vi står väl ungefär där jag trodde :) På platsliggningen så började det tydligen klia i rumpan på Deco, bokstavligen.  Under fria följet vet jag ärligt talat inte vad som hände. Hur Deco sätter sig märker jag inte under tiden, nosande märkte jag inte heller av, men de som kollade sa att han blev lite okoncentrerad på saktagåendet. Kanske var då han passade på att nosa.


Jag skulle förstås ha frågat domaren vad det var för fel på våra avslut, men det blev inte av i hastigheten, men jag kan tänka mig att Deco satte sig snett bakom mig.


Rutan var markerad med decimeterbreda plastband som vajade käckt i vinden. Att det var en ruta där tror jag inte Deco registrerade. Däremot försökte han sticka till en helt annan kon som stod på planen och skräpade. Jag försökte dirigera in honom i rutan, men Deco tyckte det var bäst att komma tillbaka till mig för att verkligen höra vad jag ville, och skicka om honom var ju ingen idé.


Inkallningen, med den fräna rutan i bakgrunden


Vittringspinnen höll han coolt mellan huggtänderna och tyckte att han kunde lämna över den till tävlingsledaren, därav dk. Han passade på att byta grepp också.


Hoppapport. Observera att banvallen till kust till kusttågen går i kanten på planen.


Jag är skitnöjd med apporteringarna och sitt under gång! Känslan under tiden blev bättre och bättre. Jag vet inte vad det är som gör att det är så segt och okoncentrerat innan vi kommer i gång? Får grunna lite på det.


Med tanke på hur vittringen och fjärren har strulat så är jag skitnöjd med de momenten också.


Nu gäller det bara att träna med störande tävlingsledare, meningslösa koner och rutor inhägnade med diverse, och så klämmer vi in lite av det vi alltid trälar med också, typ avsluten...  :D


Grattis till Mats och Kaxie som vann fixade sitt andra förstapris i 1:an i dag. Bara ett kvar nu... :)


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards