Dagar med Deco

Direktlänk till inlägg 27 januari 2008

SOL!!

Av Helén - 27 januari 2008 21:01


Så härligt vi har haft det i dag! Strålande sol och klarblå himmel. Det vädret krävde en utflykt. Två labbar, en guling, en kelp, fyra ungar och fyra vuxna tog sig till naturen, sjön och skogen. Vi prioriterade bort träning, bara fikade och mös medan hundarna röjde.


Annat var det i går. Då regnade det ORDENTLIGT, sedan snöade det DASSLOCK och hela tiden blåste det halv storm. Då tränade vi sök... Är man riktigt klok eller.....? Nä!

Det gick väldans bra i alla fall. Lite möra var vi ju i slutet, och blöta. Men hundarna skötte sig utmärkt. Mitt nya påvisningskoppel var verkligen jättelååångt (3,5m) men det fungerade bra när jag väl fått på karbinhaken i rätt ring. Halsbandet och rullen funkade ju inte, så det blir att inhandla en norskvariant i stället. Bara shoppa hela tiden ;o)


Lippan hade samma stjärnstatus som förra gången. Tror att bevakningsutbildningen har gett honom mycket positivt; han vet att det är så kul att nosa fram folk i skogen. Så han vet redan vad han ska göra. Det nya för honom är att han ska springa ut till figgen. Men det är inga problem. Tråkigt nog har jag vetat länge att han skulle bli en utmärkt sökjycke, men det har inte blivit någon träning eftersom vi inte har haft någon att träna med. Jag är så glad att det är ändring på det nu. Inte bara för Lippans skull, utan även för Decos förstås.


Deco ska jag förhoppningsvis starta i appellen i spår i år, så det gäller ju att hålla i gång spårandet också. Och lydnaden förstås, men det är inte lika kul som skogsarbete...

I alla fall, så blev det ett spår i torsdags. Lite busig var jag. Bytte lite terräng åker-stenmur-skogmedmycketvatten-stenmur-åker. "Spetsböj" i mitten och så gick jag två varv runt en stor sten i slutet.

Terrängbytet var inga problem, för Deco. Det var inte lättframkomligt för mig, men Deco ålar sig gärna upp och ner och hit och dit i skogen. Snäll är han ju också som stannar och väntar på mig.

Spetsböjen låg mitt ute på åkern och det blåste ganska mycket så där fick han problem. Det positiva i det var att han jobbade som en iller för att hitta rätt. Och fick burkbelöning rätt snabbt efter.


Mina fiffiga varv runt stenen tyckte Deco nog inte var så fiffiga för där tappade han bort sig igen. Men efter idogt arbete med en gammal senil kärring i snöret, som inte hjälpte till ett dugg! så hittade han rätt till slut. Tre pinnar, tre burkar och nya groteska bumlingkongen hittades och markerades medelst stannande. Fortfarande jättesvårt att spontanplocka, men skit samma, han var jätteduktig!


 
 
Fia

Fia

28 januari 2008 10:40

Kul att det går bra!!!! Vill bara avråda dej från "norskrulle"... kelpiesar trampar igenom titt som tätt, av någon anledning?! Vanlig rulle är MYCKET bättre!!!

http://www.vickulas.se

 
Eva-Britt

Eva-Britt

31 januari 2008 06:56

Hejsan! Låter kul med sök, har själv aldrig haft tillfälle att prova på nånsin...
Finns ingen här i klubben som håller på med det, men grannklubben, så kanske... det blir tillfälle nån gång. Roligt verkar det vara iaf o kul att det går bra med Deco!

http://moccajava.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helén - 10 november 2009 14:03

    något nytt. http://brudec.wordpress.com/ Välkommen dit i stället!     ...

Av Helén - 8 november 2009 22:27

Skithunden tuggar!! På allt! Pennor, suddgum, azalea och allt som finns på bänkarna i köket... Kan ju tänkas att han har lite myror i kroppen nu när aktiviteterna har legat på sparlåga ett tag. I fredags lade jag ett trehundrameters till honom ...

Av Helén - 3 november 2009 22:10

Jo tack, läget på sjukfronten är något bättre. Än så länge ingen grissjuka, tack för det! I går besökte vi klubben för lite måndagsträning. Det är ju så avskyvärt mörkt nu för tiden så vi åkte så snart jag hade tillgång till bilen för att hinna ...

Av Helén - 30 oktober 2009 18:19

kul att du undrar V  Det har bara varit lite mycke´ ett tag, tyvärr inget hundrelaterat, och det märks! Både på att bloggen är full av spindelväv och hundarna är helt nuts! Jag har alltid tyckt att vi har hundar (Deco) som fixar en tids over...

Av Helén - 25 oktober 2009 15:54

sjuk  Segaste förkylningen i mannaminne. I alla fall mitt. Än har jag inte börjat grymta, så det är väl inte flunsa. Kanske någon slags fluss?   Hundarna får nöja sig med rundor, inte med mig, så träning blir det bara lite i köket. Mest posit...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards