Dagar med Deco

Alla inlägg den 22 oktober 2008

Av Helén - 22 oktober 2008 13:05


med spår!


Vi var i Evas hästhage i går för lite spårträning med jubel. Gick åt helvete! Deco har aldrig spårat så dåligt i hela sitt liv. Eller spåra förresten... ja, inte mina fotspår i alla fall :( Kanske vildsvin, kanske rådjur... I så fall tror jag mer att det var vildsvin. Här hemma brukar rådjuren stå vid sidan och titta på när vi spårar och det brukar inte störa så värst.


Han började med jag vet inte vad. Inte spårade han i alla fall. Sprang omkring och kollade nåt´i vinden tror jag. Jag bromsade men... Hej och hå och flamsa runt. Hittade trots den underliga starten den långa pinnen som kom efter bara tjugo meter. Massa beröm och jubel i busken. Det fattade han ingenting av, men skinkost var gott. Sedan verkade det som om det ramlade ner en halv pollet. Spårade väldigt bra i högt gräs, väldigt kort gräs och gammalt hästbajs fram till andra pinnen, en kort från appelltävlingen. Den sket han fullständigt i. Jag försökte bromsa honom men han ville iväg och till slut lät jag honom gå. Tänkte att jag kanske hade lagt pinnen lite längre fram... NÄ! Morr!


Nu blir det lite positivt: ut genom en grind och in på en åker hade jag gjort en spetsböj åt vänster och den tog han så underbart fint. Nöjd. Efter den vinkeln blev det ännu mer hejåhåochflamsarunt. Och jag började fundera på att skita i den där appellen! Då hittade han en till pinne. Jubel i busken begrep han fortfarande inget av. Lite mera vinklar och till sist långa slutpinnen som jag tvingade honom att hitta, eftersom jag växt fast och inte tänkte röra mig innan han kom med den!


Snart blir jag förbannad bara jag tänker på en träpinne! Just nu känner jag mest för att skita i det där brukset och börja med agility. Hoppa kan han, det ska gudarna veta! Och det vet både Eva och Linda också ;)

Fast han kan faktiskt spåra också. Och markera pinnar! Varför gör han inte det då? Inga problem med det i skogen. Varför måste det där himla appellspåret vara på fält? Ja, jag vet att domarna ska kunna se vad hunden gör, men va´ fan!

Med Stesolid och ett par rediga supar till frukosten på söndag kanske jag tar mig igenom tävlingen... annars blir det agility! Kanske...

 _


Vi spårade med Alenka också. Efter ett trögt första spår gjorde vi ett kort skinkostspår på en åker. Mycket förvirrande först, men sedan kom hon på det :) Sista biten spårade hon såå fint. Bara att fortsätta träna! Konstigt att jag lyckades klura ut det då? Men det var förstås inga pinnar inblandade...

 _

Tack för grattis! Ja, det var bra poäng, men på en riktig tävling hade domaren varit lite petigare ;) Det betyder inte att Deco inte var duktig, för det var han! Kanske man ska satsa på BL i stället? Fast då måste man fixa det där med vittringspinnarna...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards