Dagar med Deco

Alla inlägg den 4 februari 2008

Av Helén - 4 februari 2008 22:15


Ja, vad har hänt sedan sist då? Lite lydnad, lite sök, mera lydnad. Ganska mycket uppfostring... Den lilla goseråttan försöker ta sig friheter! Lite i taget, så att det inte ska märkas för mycket. Rätt som det är så gör han en väldans massa som han inte får.

Inga jättejobbiga grejor, men tillräckligt mycket för att det ska reta mig, så nu har Deco fått en rätt så sträng matte.


Vi har börjat ta tag i friaföljet *hatmoment för tillfället*. Jag bad en klubbkompis kolla på oss och receptet var: börja från stillastående, kräv koncentration, vändningar på stället. Öka efterhand... Hmm  Vi har kört två pass sedan dess, plus alla gånger det är mat på G. Det går rätt bra tror jag.


Ett annat moment som vi självmant har haft läxa på sedan jul är "hålla fast". För att inte tråka ut apportbocken eller spårpinnarna så kör vi med pinnar och kottar i skogen. Två ordentliga pass med det också och det är INTE Decos favoritgren. Spotta ut den fort som fan är mer hans melodi!


Åkte från sökträningen med en dålig känsla i magen i lördags. Kunde inte riktigt sätta fingret på vad det var som kändes misslyckat. Till slut kom jag på att det har med hans hållafastobenägenhet att göra. Han springer gärna med rullar, uppletandeföremål och apportbockar. Men de slänger och dänger så han tappar dem. Stannar genast och plockar upp visserligen, men jag tycker det ser ut som att han leker och tramsar."Tjolahopp å trallala å hoppsan jag tappade den, men då får jag ju dyka på den och laja lite till." Och hur kommer man åt det???

Ännu större anledning att köra in ett hålla fastkommando + belöna för alla egna apporteringsinintiativ (som inte är så många)


I dag har vi haft strålande värmande sol, fågelkvitter, vågskvalp och en lång promenad. Härligt!




Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
<<< Februari 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards