Dagar med Deco

Alla inlägg den 30 augusti 2008

Av Helén - 30 augusti 2008 20:43


att uppdatera lite igen. Det som är roligast att berätta om är väl våra spår. I måndags lade jag ett skogsspår på sådär 600 meter på klubben, innehållande både pinnar, mobiltelefon och boll. Det var ju inget märkvärdigt med det, han markerade samtliga grejer förresten. Det som var kul var att jag klurade till det lite. Vinklade ut på en traktorväg, följde den en bit och vinklade sedan tillbaka in i skogen igen. Deco blev allt lite fundersam, men han jobbade bra och löste det. Efter två tredjedelar av spåret så blev han jättetrött och jag funderade på att bryta honom. Men man måste ju prova i bland så det gjorde jag inte, bröt honom alltså. Ut på en ny traktorväg och Deco ville att spåret skulle fortsätta i skogen! Nu var det ju så att jag även där hade följt vägen en bit och sedan vinklat in i skogen och till slut kom han på det. Det var inte mycket vegetation i hjulspåren och han har inte spårat på sådant underlag förut, men han fixade det också :) Dutti grisråtta!


I onsdags var vi på klubben igen, mycket klubben blir det nu i kurstider... Det ösregnade och vi tränade lydnad. Jag kände mig faktiskt rätt duktig, men Deco såg på mig som om jag var helt rudis i huvudet. "HALLÅ DET REGNAR" Han gjorde vad han skulle, men det var inte direkt med fart och kläm...


I torsdags lade jag ett spår i stora grustaget. Det blåste halv storm, turligt nog åt medvindshållet, så vi tog det direkt efter en liten kissochbajsturné. Det var ca 200 meter med en pinne (nedgrävd tillsammans med godis), vinkel och slutet var boll och en hel påse med särskilt smaskigt (dyrt) specialgodis från Mjölby! Han fick ju förstås inte allt i påsen, bara några rejäla bitar. Det gick suveränt bra! Lite krångligt var det i vinkeln, men för övrigt gick det som tåget. LÅG näsa och noggrant :)  Tyvärr visade det sig senare på dagen att Deco inte tålde stora bitar specialgodis från Mjölby... de kom upp igen :(


Appropå mat... vi fick en del påpekanden på kennellägret om Decos vikt. D.v.s han är för smal. Tyckte vissa. Det syns ju rätt bra att man är smal om man dessutom inte har så mycket päls! Men OK,  jag inhandlade en påse extra allt hundmat. För arbetande hundar. Till den gruppen räknar jag hundar som jobbar hårt fysiskt mest varje dag. Och även om Deco får motion så är det ju inte av draghundsklass. Därför borde det bättra på fettet lite... Eh Nä inte mycket än så länge. Däremot så är han rabiat full av energi. Hela tiden! Vill ha mycket mer motion och mycket mer träning. Det kan väl gå för sig, men då blir han ju inte tjockare! Banta hundar är jag bra på men inte tvärt om ;)

Tänk vad bra det vore om det fanns sådana kulor till mig också, energi på påse, en deciliter om da´n och så blir man superenergisk. Uppfinn det någon!


I dag var det spårläggarträff på klubben. Eftersom bara redan spårläggningsvana dök upp så var det snabbt avklarat. Den mesta tiden kunde i stället ägnas åt träning :) Vi började med budföring till människa av manligt kön som Deco inte träffat förr. Lite flamsigt hos mottagaren, men full speta och hej och hå annars :) Det blev också lite skall, hopp med både trä och metallapport, framförgående, slät metallapportering och ett megalångt ff med kommendering. Både framåt, bakåt och åt sidorna stegvis. Språngmarscher och vanligt skavande åt höger och vänster. Eftersom Decos energinivå nu för tiden är rätt hög så var det lite väl intensivt till att börja med, men efter ett par minuter gick han som i trance. Och jag med för den delen. Kändes skitbra helt enkelt!

Godisätning bland pinnar blev det också. Körde på lite avstånd och han sprang direkt till pinnarna och satte på snoken :)

Jag har lite problem med hur jag ska ordna till det med framförgåendet. Jag hittar inget bra drag, som är lagom dragigt. Får klura lite på det. Need TIPS!


I morgon har jag kurs. Hoppas på lika fint väder och trivsam tillvaro som det var på klubben i dag :)


Ska jag tävla appellen måste jag kanske anmäla?

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards