Dagar med Deco

Direktlänk till inlägg 15 augusti 2009

Spår, osynlig pinne och strul

Av Helén - 15 augusti 2009 23:56


I dag tog Samuel och jag en tripp till klubben. Spårning och lydnad för alla hundarna var planen. Tyvärr var det så att eftersom jag inte var så morgonpigg i dag (heller) så var en del av spårmarken redan "upptagen" av andra spårläggare. Deco fick därför nöja sig med enbart lydnad. Skulle så klart passat på att träna förledningar men det kände jag helt enkelt inte för. Preben bangade dock inte för lite förledningsspårträning, och det skulle visa sig att det blev nog så jobbigt för lilla Snufsegrisen med bara lydnad.  

Bruno fick ett bananspår med en pinne i mitten och en gotteburk i slutet. Det blev ett ganska långt spårarbete för honom eftersom han spårade mig, och alla andra, som hade gått på stigen fram till spåret :)


Pinnar är rysligt kul att leka med här hemma... I spåret fanns den överhuvudtaget INTE! Jag tjoade glatt och började leka med pinnen när han kom fram till den. Halade fram baconosten och berömde honom för att han var så duktig och hittade pinnar i skogen. Jo tack, baconost ville han mycket gärna ha, men pinnen existerade som sagt var inte.

När jag hade hållit på ett par minuter och försökt få valpuslingen att intressera sig för pinnen och inte för att fortsätta spåra, eller äta baconost (det gick inge´vidare) så upptäckte jag att vi befann oss mitt i ett sammanträde för tre miljoner små illröda myror. Då gav jag upp och Bönan fick fortsätta spåra.

Han spårade bitvis i mina spår och bitvis i någon helt annans :( Det var lite uppbökat på vissa ställen, misstänkt likt vildsvin. Nåväl, vi tog oss fram till en stor sten som tydligen var ytterst delikat. Där stannade B och luktade noga och sedan försökte han äta lite på den. Det gick inte så bra så han nöjde sig med att slicka på den en stund...

Tre meter från slutet så uppfångade han vittring uppifrån, förmodligen från de som rört sig i skogen och på stigen framför oss, så då blev vi stående en stund till. Under tiden vi väntade på förnyat spårintresse så passade en handfull av myrorna vi träffat innan, som helt fräckt åkt snålskjuts, på att ta några tuggor på mig :(

Vi hittade äntligen vårt slut...

och det tyckte Bönan var GOTT!!!


Trots att beskrivningen ovan kanske inte låter så positiv är jag ändå rätt nöjd. Ok han är lite vimsig och kanske inte heeelt fokuserad på uppgiften, men han är inte så gammal och rutinerad heller. När han spårar så gör han det med stor entusiasm och noggranhet och det som gör mig gladast: med viftande svans! Han tycker verkligen att det är kul. Och eftersom Deco aldrig någonsin har uppvisat en sådan glädje i spåret så gör det mig så nöjd :)

Den där bagatellen med att pinnar i skogen är helt osynliga och doftlösa får vi försöka lösa på något sätt.


Positiv kille


Decos lydnad då. Suck och pust vad illa det gick med det förbenade framförgåendet. Jag hade Deco stående framför mig, riktning framåt. Så skulle vi börja gå och av någon anledning fick Deco för sig att han skulle vända upp mot mig när jag sade "sakta". Nej lilla gubben det var fel, nu gör vi om, sade jag (vänligt) och då ramlade himlen ner på Deco och han hörde och fattade ingenting av vad jag sade. Jag ställde upp honom och han vände sig mot mig. Sakta men säkert blev jag asirriterad och då gick det förstås ännu sämre. Han fick göra den skrikande huliganen (gissa vem?) sällskap i bilen medan jag tog en fika och lugnade ner mig.


När vi hade lugnat oss gjorde vi ett nytt försök och då gick det konstigt nog mycket bättre!

Av bara farten fick vi även till kryp åt både höger, vänster och rakt fram, skall, hoppapport med metallen och dumrutaträning. Funderade på att köra en vända vittring också, men med tanke på att tålamodskvoten inte befann sig i jämnvikt och det momentet har strulat så hoppade vi det.


Bönan fick också en tur runt planen. Lite fotsittning, inkallning och gående på vänster sida. Det var det jag försökte träna i alla fall. Frågar ni Buno så tränade vi nog på att hoppa högt, skälla och försöka få tag på julskinkan jag hade i handen.


På något underligt och mystiskt vis trillade det kanske ner en polett när det gällde att komma tillbaka med bollen och lämna den i min hand. Mot att han fick skinka förstås. Jag trodde först att det var en slump, men han gjorde det tre gånger på raken, så kanske... :)


_

GRATTIS till Monster och Ola som fixat ett förstapris i Lkl 1. Bra jobbat!

_

Kan inte låta bli att slänga in några bilder från en promenad. Vissa saker i naturen är vackrare än andra

Ser ni hjärtat?


Inte lika vackert


Varför?



Ett experiment som inte blev som jag trodde men fint ändå. Gillar färgerna och önskar att jag begrep mig på Photoshop


Och så är det något visst med närbilder



 
 
Jill

Jill

16 augusti 2009 07:45

Fint med känslan i spåret....
GRATTIS OLA!!!!

http://hundarnaojill.wordpress.com

 
Fia

Fia

16 augusti 2009 10:41

Vilken härlig beskrivning av träningen :) Finfina bilder!! Måste börja använda min kamera.........

http://www.vickulas.se

 
Biggan

Biggan

16 augusti 2009 19:50

Inte kul att hamna oanmäld i ett sådant sammanträde.

http://Bumerangs. se

 
Ingen bild

Irene & Minna & Jenni

16 augusti 2009 21:17

Kul med träningsrapport. Bönan verkar ta spårandet på verkligt allvar och har inte tid att engagera sig med några pinnar. Visst är det jobbigt med det där framåtsändandet!!!! Minna springer gärna framåt 100-200 m!Och fort skadet gå!

 
Veronique Godis & Minya

Veronique Godis & Minya

16 augusti 2009 21:24

Åh, jag skulle kunna vara du. Är du säker på att det inte är mig du skriver om. ;)

http://godiscoominya.blogspot.com

 
sophie

sophie

19 augusti 2009 18:27

Hejsan :-)
Ninja o jag börjar kurs på torsdag nästa vecka, ska bli kul och nyttigt. Tyvärr blir jag nog inte med alls på klubbdagen på lördag utan släkten och öland kallar...
Testa gå in direkt på länken ovan o se om den funkar, jag testade på jobbet o det gick bra... Men jag har inte skrivit så mycket ännu.
Ha det gott vi hörs! och ses säkert någon måndag snart!

http://sophiesoph.blogg.se/ninja

 
Mona & Kirra

Mona & Kirra

20 augusti 2009 09:49

Kul läsning och vilka häftiga bilder!

http://kirra.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helén - 10 november 2009 14:03

    något nytt. http://brudec.wordpress.com/ Välkommen dit i stället!     ...

Av Helén - 8 november 2009 22:27

Skithunden tuggar!! På allt! Pennor, suddgum, azalea och allt som finns på bänkarna i köket... Kan ju tänkas att han har lite myror i kroppen nu när aktiviteterna har legat på sparlåga ett tag. I fredags lade jag ett trehundrameters till honom ...

Av Helén - 3 november 2009 22:10

Jo tack, läget på sjukfronten är något bättre. Än så länge ingen grissjuka, tack för det! I går besökte vi klubben för lite måndagsträning. Det är ju så avskyvärt mörkt nu för tiden så vi åkte så snart jag hade tillgång till bilen för att hinna ...

Av Helén - 30 oktober 2009 18:19

kul att du undrar V  Det har bara varit lite mycke´ ett tag, tyvärr inget hundrelaterat, och det märks! Både på att bloggen är full av spindelväv och hundarna är helt nuts! Jag har alltid tyckt att vi har hundar (Deco) som fixar en tids over...

Av Helén - 25 oktober 2009 15:54

sjuk  Segaste förkylningen i mannaminne. I alla fall mitt. Än har jag inte börjat grymta, så det är väl inte flunsa. Kanske någon slags fluss?   Hundarna får nöja sig med rundor, inte med mig, så träning blir det bara lite i köket. Mest posit...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards