Dagar med Deco

Direktlänk till inlägg 18 februari 2008

Röntgen och skumt spår

Av Helén - 18 februari 2008 21:42



I dag har vi varit och röntgat höfter och armbågar. Patellorna kollade vi också. De var ok.  Enligt veterinär på kliniken såg både höfterna och armbågarna också bra ut. Vi kan ju bara betala och sedan vänta och se.


Tydligen klarar sig kelpar med lite mindre sedering än andra hundar. Jo tjena, det hade aldrig Deco hört talas om... Vi började lite stilla med en dos för tio kilo. Han vägde 18,7kg. Det hände inte ett dugg. Två sprutor till och han hade fått sedering som en hund på 28 kg!! Och konstigt nog var han inte särskilt slapp för det...

Däremot är han jätteslö nu. Det har varit en lugn kväll :o) Det gillar vi just i dag eftersom vi har fint främmande av labbarna Spigge och Zorro. Två ganska intensiva herrar de också. De ska vara här i tio dagar medan deras familj förlustar sig i Österrike.


Aktivitetsnivån hos de tre vildaste, labbarna och Deco, Lippan är lugnet själv, har dock sjunkigt lite nu. Dels har lusten att lägga näsan i blöt och se till så man inte missar något avtagit, dels har jag börjat få in lite förhållningsregler hos gästerna...


I lördags spårade vi. Det var intressant... Totalt oerfaren spårläggare som fick instruktioner att snitsla upptaget, sedan inga mer snitslar utom vid apporterna. Jag hade också gått igenom lite om spårläggande, ritat på tavlan och berättat om avstånd mellan vinklar och apporter. Följden blev ett spår med snitslar överallt... utom vid apporterna, som förresten låg i vinklar. Slutet på spåret låg igenom en nyanvänd sökruta. Visserligen ska man ju förbereda hunden på alla eventualiteter, men jag trodde inte Deco var riktigt mogen för så mycket svårigheter på en gång! Nå, hur gick det då?

Det gick faktiskt rätt bra. En burk och en pinne borta. Den sista pinnen låg i en högerböj mitt i sökrutan, den hade han i näsan men valde att strunta i den. Jag vet att den låg där för Lippan hämtade den sen. Burk nr. två låg nere i en massa ljung, också i en högerböj. Den tror jag inte han kände alls.


Det som var bra var att första burken och första pinnen tog han upp och kom med! Hurra! Det var också otroligt nyttigt att spåra utan att ha en aning om var apporterna låg. Det här var nog första gången vi inte fick med oss allt hem. Beror det på att spåret var för svårt, eller på att Decos dökött bak i linan styr i vanliga fall...? Hm... Mer spår utan att ha en aning vill jag ha! Men kanske utan apporter i vinklarna då ;o)

 
 
Ingen bild

Jennie

19 februari 2008 10:56

Du vet väl att du alltid kan ringa om du vill ha ett spår lagt!? Här behöver röras på dököttet! Och Myntis skulle inte heller tacka nej till ett spår:-)

 
Helén

Helén

19 februari 2008 14:56

Tack, det var bra att veta!

http://decosmatte.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Linda

25 februari 2008 10:57

Ett jätte stort tack för att du har tagit så bra hand om Spigge och Zorro medan vi har varit och åkt skidor!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helén - 10 november 2009 14:03

    något nytt. http://brudec.wordpress.com/ Välkommen dit i stället!     ...

Av Helén - 8 november 2009 22:27

Skithunden tuggar!! På allt! Pennor, suddgum, azalea och allt som finns på bänkarna i köket... Kan ju tänkas att han har lite myror i kroppen nu när aktiviteterna har legat på sparlåga ett tag. I fredags lade jag ett trehundrameters till honom ...

Av Helén - 3 november 2009 22:10

Jo tack, läget på sjukfronten är något bättre. Än så länge ingen grissjuka, tack för det! I går besökte vi klubben för lite måndagsträning. Det är ju så avskyvärt mörkt nu för tiden så vi åkte så snart jag hade tillgång till bilen för att hinna ...

Av Helén - 30 oktober 2009 18:19

kul att du undrar V  Det har bara varit lite mycke´ ett tag, tyvärr inget hundrelaterat, och det märks! Både på att bloggen är full av spindelväv och hundarna är helt nuts! Jag har alltid tyckt att vi har hundar (Deco) som fixar en tids over...

Av Helén - 25 oktober 2009 15:54

sjuk  Segaste förkylningen i mannaminne. I alla fall mitt. Än har jag inte börjat grymta, så det är väl inte flunsa. Kanske någon slags fluss?   Hundarna får nöja sig med rundor, inte med mig, så träning blir det bara lite i köket. Mest posit...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
<<< Februari 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards