Dagar med Deco

Direktlänk till inlägg 17 oktober 2008

Vila sig i form...?

Av Helén - 17 oktober 2008 12:28


Snart en vecka sedan tävlingen. Tankarna snurrar i huvudet om hur jag ska kunna göra pinnar KUL!?

Första åkerspåret efter tävlingen var en katastrof. Visserligen spårade Deco helt OK, men har blev så trött att jag började undra om det var något fel på honom... Han stannade vid pinnarna, men såg otroligt uttråkad ut :(


För ett par dagar sedan fick jag för mig att lägga ett skogsspår i stället, omväxling förnöjer ju. Inga jägare i sikte så jag gjorde ett lagom kul och omväxlande spår vid sjön. Sisådär trehundra meter med en pinne. Den långa :)

Medan spåret låg till sig tog jag en runda med jyckarna och när vi var på väg tillbaka till bilen mötte jag två jägare som utan pardon sade till mig att försvinna från deras skog, för de skulle minsann jaga älg! Jag som trodde jägare var ute i svinottan, men där bedrog jag mig... Det var bara att hämta pinnen och gotteburken och förpassa sig därifrån :(

Det blev ett åkerspår i stället.


För att försöka göra pinnarna extra kul så ägnar vi oss åt att leka med dem, både långa och korta. Byter med godis och lattjar. Letar reda på dem bland lönnlöven och allt jag kan komma på som verkar roligt. Tyvärr verkar Deco tycka att de där pinnarna kan gå och dra något gammalt över sig...

Blir jag något nervös eller... Någon som har TIPS!!


 Jag funderar allvarligt på att inte göra att jota mer än att promenera fram till tävlingen. Lydnaden är rätt befäst så den kan jag inte göra så mycket åt på en vecka, framförgåendet får bli som det blir. Kanske blir han lite jobbsugen till helgen... Eller helt Bananas!


Vi spårade på åkern med Preben också. Det gick som tåget ända tills han upptäckte att hararna hade lämnat GODIS till honom ÖVERALLT! Då blev det mest harbajssök av det hela. Vi håller oss väl i skogen ett tag till med spårandet. När jägarna tillåter...


Preben börjar visa sitt rätta jag. Den milda och fogliga lilla gosingen visar sig vara en ulv i kofta.  Skor är en favorit, oftast så förstör han inte dem, bara lite. Men de passar bättre i soffan än i hallen. Filtar och kuddar i soffor passar bättre på golvet.


Det kan man väl stå ut med, hans matbeteende är lite värre. Äta är ett överskattat nöje enligt Preben. Ingenting man behöver ägna sig åt i onödan. När han får sin mat och "varsågod",  tittar han bara sorgset på en; "menar du att det jag ska äta upp det här"? Så brukar han gå sin väg och när Deco har ätit klart och Preben inte har börjat äta tar jag bort matskålen till nästa gång.

I går kom Preben på ett nytt kul trick: han gick bort till Deco, som åt det fortaste han kunde, och försökte köra bort honom från hans mat! När jag insåg vad han höll på med fick han ett nyp i rumpan och förpassades ut i hallen, där hans mat stod. Inte åt Preben för det, men det var väldigt viktigt att ingen annan ens tittade på hans matskål, i alla fall inte Deco! I bland kan Decos hungriga blick på Prebens matskål få Preben att äta upp sin mat, men i går skulle han bara demonstrera hur kaxig han var!

Den söta och gulliga kelpien vågade inte ens gå ut ur köket. Och Prebens mat åkte upp på bänken!

Det kan vara skumt med folk också. När Alexandra skulle hantera och kolla lite tänder på klubben, så ville inte Preben vara med. Och den bullriga tysken (vår granne) som plötsligt steg in hemma hos oss var otroligt läskig! Jag antar att Herr P har kommit i en "ålder". Hoppas domaren på utställningen inte är tysk...

 
 
Fia

Fia

17 oktober 2008 16:39

Inte behöver du göra sånt väsen av pinnarna ;-) Låt honom leverera dom till dej, klicka och ge godis! Kamp o lek är inte ett måste - blir mera påtvingat när matte är tävlingsnervös... :))

http://www.vickulas.se

 
Akka

Akka

17 oktober 2008 21:51

Vilken dag ska Preben ställas?? Måste ju få se er i/vid utställningsringen!!

Redo för söndag? Redo för att få SPÖ?!!
Hehe, njae, vi har bara lagt tusen kilo krut på en felfri platsliggning, så vi får se om vi kan spöa er på söndag *överdriven optimist* ...eller inte!!

http://akkadahlen.blogg.se

 
Anna & Juni

Anna & Juni

18 oktober 2008 19:49

Vilka tråkiga jägare! Skogar är till för att spåra i! Lurigt med pinnarna, hoppas det funkar på nästa tävling. Riktigt mycket betalt är vårt enda tips. Leverpastej på tub är en favvis hos oss.

http://www.annaronge.com

 
Anna & Juni

Anna & Juni

18 oktober 2008 20:21

Betala domaren är ju också en idé ;)

http://www.annaronge.com

 
Ingen bild

Irene & Minna & Jenni

18 oktober 2008 22:25

Mycket betalt för pinnarna och en överlycklig matte som hoppar och "skuttar". Ja en del hundar har sån humor!?!?! Lycka till på tävlingen!

 
Ingen bild

Helena

18 oktober 2008 22:57

Dels tror jag på att träna med pinnarna utanför spåret - klick o godis i massor. Sen har jag kört mycket (hade samma problem) med ett gäng åskådare med i spåret, där alla gör vågen och verkligen säger hur duktig vovven är som tagit pinnen. Kollektiv belöning. Lek och kamp kan bli ett jobbigt tvång och då struntar de hellre i dem. Lycka till!

 
Jill

Jill

19 oktober 2008 18:45

Pinnarna hade jag oxå problem med men jag började bara leka med dessa... Och nu har han fattat?? Men jag lägger bara en pinne och leksak i spåret så det blir kul att ta pinnen, vill inte bli tjatig en... men snart kommer provet med massor av pinnar.. Lever pastej på tub är också kanon...

http://hundarnaojill.dinstudio.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helén - 10 november 2009 14:03

    något nytt. http://brudec.wordpress.com/ Välkommen dit i stället!     ...

Av Helén - 8 november 2009 22:27

Skithunden tuggar!! På allt! Pennor, suddgum, azalea och allt som finns på bänkarna i köket... Kan ju tänkas att han har lite myror i kroppen nu när aktiviteterna har legat på sparlåga ett tag. I fredags lade jag ett trehundrameters till honom ...

Av Helén - 3 november 2009 22:10

Jo tack, läget på sjukfronten är något bättre. Än så länge ingen grissjuka, tack för det! I går besökte vi klubben för lite måndagsträning. Det är ju så avskyvärt mörkt nu för tiden så vi åkte så snart jag hade tillgång till bilen för att hinna ...

Av Helén - 30 oktober 2009 18:19

kul att du undrar V  Det har bara varit lite mycke´ ett tag, tyvärr inget hundrelaterat, och det märks! Både på att bloggen är full av spindelväv och hundarna är helt nuts! Jag har alltid tyckt att vi har hundar (Deco) som fixar en tids over...

Av Helén - 25 oktober 2009 15:54

sjuk  Segaste förkylningen i mannaminne. I alla fall mitt. Än har jag inte börjat grymta, så det är väl inte flunsa. Kanske någon slags fluss?   Hundarna får nöja sig med rundor, inte med mig, så träning blir det bara lite i köket. Mest posit...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards