Dagar med Deco

Direktlänk till inlägg 30 oktober 2008

Suger fortfarande

Av Helén - 30 oktober 2008 12:30


på appellkaramellen och tackar ödmjukast för alla gratulationer!


På tävlingen pratade jag med en annan kelpieägare. Känner ingen annan med kelpie häromkring, så det var mycket intressant att ventilera lite för-och nackdelar på hundarna. Deco är min bästa snufsegris och han passar mig utmärkt, men jag kan inte låta bli att fundera lite på nästa hund... om sisådär sju år... ;)


Vi har inte bara ätit karameller, vi har faktiskt tränat lite också. Eftersom vädret är som det brukar så här års så har vi mest kört positionsträning, snabbare sättanden och kryp inomhus. Det där krypet ger mig gråa hår (tur man kan färga det). Hur jag än tränar så hoppar Deco med bakänden. Ingen tillstymmelse till korrekta bakbensrörelser :( Vad gör man?


När det gäller momenten i ettan, tvåan och appellen rör jag mig på ganska säker mark. Har tränat och tävlat några hundar i de klasserna förr. Min sheltie klarade sig t.o.m igenom trean med ett förstapris, så även det ska jag väl klura ut så småningom. Men när det gäller bruks är jag en fullständig novis. Hur lär man in en bra grund för framåtsändandet? Första gången jag såg BRA framåtsändanden var på kennellägret. På våra elittävlingar har det aldrig någonsin förekommit framåtsändanden som ens liknade de som jag såg på lägret! Så jag har en målbild, men hur gör man för att komma dit?

Jag vill lära Deco rätt från början, det är såååå tråkigt att träna om sådant som har blivit tokigt. Vi behöver en kurs!!!

_

I dag gör vi inte många knop. Jag är förkyld och kännar mig inte så rask. I morgon ska nästan hela familjen hjälpa till på en megastor utställning i Växjö. Hundratals hundar som pinkar inne och tusentals människor som klipper hundar och skräpar ned överallt. Edvin får vara hemma och vakta hundarna medan resten av familjen vaktar parkeringen och städar i Växjö. Tre dagar håller spektaklet på och Classe ska vara där alla dagarna. Jag åker in på lördag också för då ska Preben ställas ut och Deco ska få prova ut en ny spårsele :) Förhoppningsvis hinner/orkar jag hjälpa till lite då också. Jag vill inte ha hundarna i bilen hur länge som helst heller.


Det har varit otroligt svårt att få tag på folk som vill hjälpa till på utställningen, så risken är rätt stor att Samuel får bidra med lite golvtorkning i dagarna tre. Vi gör ju detta för att klubben får en rejäl pengaförstärkning. De pengarna går till utbildningar, stugan, gräsklippare, agilityhinder, priser och allt annat som en klubb kan behöva. Det är det som kallas ideellt arbete och klubben skulle inte finnas alls om det inte vore för allt sådant arbete som vi lägger ner hela tiden. Det är roligt, men vi kunde behöva lite hjälp! Så ni som bara tänker sitta hemma och uggla i helgen kan väl i stället komma till Tipshallen och hjälpa till. Är ni med hela dagen får ni käk, T-shirt med snygg logga och obegränsad tillgång till fika :) Handla onödiga(?) prylar finns det också plats för.

 Dessutom är det kul att titta på alla dessa utställningsmänninskor, deras hundar och alla konstigheter de hittar på!






 
 
Anna & Juni

Anna & Juni

30 oktober 2008 15:40

Appellkaramellen ska ni suga på länge, tills ni har lägrekaramellen att gotta er med ;)

När det gäller krypet fick jag himla bra tips från klicker-Anna som vi hade på Hyzzlägret. Jag tränade väldigt länge att Juni bara skulle flytta en baktass framåt i taget. När hon hade kontroll på bakbenen och kunde flytta ett steg - ett steg - ett steg började jag med tre steg. Alltså aldrig två steg för då blir det skutt. Har funkar superbra!

http://www.annaronge.com

 
Fia

Fia

30 oktober 2008 17:35

Se till att han börjar att flytta en framtass - bryt med lugnt beröm. INGET GODAÌS eller annat!!!!! Det hetsar! Nästa steg är ett steg fram och ett steg bak. Nu har ni lite att träna på.... ;-) Framåtsändande - ja, som vi sa: träna SAKTGÅENDE i alla former = SKRITT, INTE sakta trav. Nu har du ännu mera att träna på :))

http://www.vickulas.se

 
Ingen bild

Helén

30 oktober 2008 20:50

:D Ja, nu har jag lite att träna på! En tass i taget... och GÅ också. Det har vi börjat lite med. Typ två steg i taget... Deco tycker det är boooring! Det är mycket roligare att göra allt snabbt!

Anna: jag antar att du menar att Juni först fick flytta framtassarna och sedan en baktass i taget. Är det rätt?

 
Ingen bild

Irene & Minna & Jenni

30 oktober 2008 22:03

Ja, även vår appell-karamell räckte länge. Men nu måste vi ta nya tag precis som du med krypet och framåtsändandet. Vi försöker krypa väldigt långsamt och det går faktiskt om man övar många gånger och inne. Sakta före har vi inte ens börjat på. Minna som älskar att springa ut-framåt 100 m. Det går ju inte att öva inne precis.

 
camilla

camilla

30 oktober 2008 23:55

En härlig karamell du har att gotta dig med ;D

Ok att jag länkar till dig från min blogg?

Trevlig halloween!

http://www.bentley.bloggagratis.se

 
Anna & Juni - igen

Anna & Juni - igen

31 oktober 2008 16:18

Japp, framtassarna får hon flytta också förstås ;) Och det får hon göra hur hon vill medan det varit fokus på bakbenen, det är ju de hon annars vill skutta med! Framtassarna flyttar hon ju automatiskt en i taget.

http://www.annaronge.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helén - 10 november 2009 14:03

    något nytt. http://brudec.wordpress.com/ Välkommen dit i stället!     ...

Av Helén - 8 november 2009 22:27

Skithunden tuggar!! På allt! Pennor, suddgum, azalea och allt som finns på bänkarna i köket... Kan ju tänkas att han har lite myror i kroppen nu när aktiviteterna har legat på sparlåga ett tag. I fredags lade jag ett trehundrameters till honom ...

Av Helén - 3 november 2009 22:10

Jo tack, läget på sjukfronten är något bättre. Än så länge ingen grissjuka, tack för det! I går besökte vi klubben för lite måndagsträning. Det är ju så avskyvärt mörkt nu för tiden så vi åkte så snart jag hade tillgång till bilen för att hinna ...

Av Helén - 30 oktober 2009 18:19

kul att du undrar V  Det har bara varit lite mycke´ ett tag, tyvärr inget hundrelaterat, och det märks! Både på att bloggen är full av spindelväv och hundarna är helt nuts! Jag har alltid tyckt att vi har hundar (Deco) som fixar en tids over...

Av Helén - 25 oktober 2009 15:54

sjuk  Segaste förkylningen i mannaminne. I alla fall mitt. Än har jag inte börjat grymta, så det är väl inte flunsa. Kanske någon slags fluss?   Hundarna får nöja sig med rundor, inte med mig, så träning blir det bara lite i köket. Mest posit...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards