Dagar med Deco

Direktlänk till inlägg 27 mars 2009

Fortfarande vinter. Hane + Tik???

Av Helén - 27 mars 2009 12:31


I natt kom det mer snö :( Det känns som om vintern i år är segare än vanligt. Jag kollade i min blogg hur det var förra året och där fanns det också gnälliga inlägg som berörde snön. Däremot tror jag att den kom mycket senare, så därför blev jag inte lika trött på den som jag är i år. Det var inte så kallt förra året som det har varit i år. Det vet jag säkert eftersom vi hade ved kvar i våras.

Appropå ved...  Vi misslyckades med torkningen av en del av årets ved. Eftersom vintern varit lång och kall så har vi eldat med det sura ett tag nu. Det är inge´bra att göra. Anledningen till att man kan få soteld i skorstenen är att man eldar med sur ved. Då bildas det tjära i skorstenen som kan ta eld, skorstenen spricker, elden går vidare till taket och hela huset brinner upp!

Eftersom vi hade sådan TUR att grannarna larmade oss om vår skorstensbrand så hann det inte brinna så mycket att skorstenen sprack. Sotaren har gett OK för fortsatt eldning. Men vår dugliga ved är slut så nu är det elen som gäller. Det är ju rätt dumt att göra samma misstag två gånger... Med andra ord är det rätt kallt i huset... el är dyrt. *Längtar mer än någonsin efter vårvärme*

Jag såg en väderprognos i går där meterologen yrade om att det skulle bli sol och 10-15 grader varmt nästa vecka! Hoppas hoppas!

_

Det är ju mest meningen att den här bloggen ska handla om Snufsegrisen, men ögoninflammation (min) och väder har gjort att det inte blivit mycket träning på några dagar.

Den träning som blivit har vi genomfört i köket. Kom på att träna och använda maten som belöning. Det har jag provat förut, men Deco tycker uppenbarligen att det känns helt fel. Mat ska man vräka i sig från matskålen, inte få styckevis som belöning! Men den här gången envisades jag och efter en stund dög det också.

Vi kör lite fjärr och ff. Fotpositionen har på något mystskt vis flyttat sig från min sida till bakom mina ben :( Hur gick det till? Alltså tar vi två steg och sitt i mer framflyttad position. Deco blev väldigt alert när han väl accepterade detta träningsupplägg, så av bara farten började vi träna in ett backande också. Det fattade han rätt snabbt. Med lite tur kan jag få ihop det med fjärren så han tänker lite mer bakåt.


Vi har haft en del soliga dagar också. Det är inte bara jag som njuter


_


Av hemliga? ;) skäl funderar jag en del på hur det fungerar att ha en hanhund och en tik i samma hushåll? Så klart är det väl mest löpperioderna som kan bli struliga? Eller inte...?  Ni kan väl fylla i vad ni tycker i omröstningen! Har ni fler svarsalternativ eller vill förtydliga hur era erfarenheter är så kommentera gärna! Tack!

 
 
Anna & Juni

Anna & Juni

27 mars 2009 13:50

Vänta nu, omröstning? Ingen erfarenhet av tik och hane tillsammans. Tycker det är ganska skönt att bara ha en hund :) Men när man väl blir inbjuden att rösta så får man väl alltid hitta på något!

Tycker ni kan skaffa en brun kelpiehane som ska heta Lucas. Finns en till övers hos Åsa! Då blir ni också en del av Hyzzfamiljen vilket är väldigt trevligt!!!

http://www.annaronge.com

 
Ingen bild

Irene & Minna & Jenni

27 mars 2009 20:44

Ingen erfarenhet av tik + hane. Våra grannar har 2 springer spaniels en av vardera könet. Tror inte de skaffar den kombinationen mer! Så mycket ylande och omgångar att i omgångar behöva ta ut hundarna. Det har tom varit störande för oss med detta skällande och ylande. Själva har vi hållit oss till samma kön. Enkelt och bra!

 
Jill

Jill

28 mars 2009 06:30

Jag har hane och tik... Ingen hit!! Hatar när hanen ligger och ylar på nätterna och tiken är som en "slyna" och kommer hon loss så springer hon till buren och trycker upp baken mot buren... Så bur stängd dörr och galler i mellan här hemma är vad som gäller... Och tala grundligt till barnen att de ej får öppna... Så när min tik kommer hem efter valpningen så ska hon kastreras!!!

http://hundarnaojill.wordpress.com

 
Anna & Juni

Anna & Juni

28 mars 2009 09:08

Ja, Lucas är väl fint? :D Omröstningen kanske mer var generell...? :) Jamen då skulle jag skaffa tik igen. Inte en av varje.

http://www.annaronge.com

 
Fia

Fia

28 mars 2009 11:26

Gnälligt och oroligt ca: 10 dagar 2 gånger om året. För övrigt bra kompisar, ingen större risk för gruff vilket annars är ganska vanligt mellan kelpiehanar, eller hanar av raser med "lite mera i". Personligen skulle jag aldrig ha 2 kelpiehanar ihop. Har haft kelpiehane samtidigt med tervhane/ar och det var ingen hit, kan jag säja = grindar i hela huset!

http://www.vickulas.se

 
Fia

Fia

28 mars 2009 11:35

Förstår f.ö inte heller detta att ta ut hundarna i omgångar under löpet, mer än under de kritiska dagarna. Hanar som bor med tikar lär sej när det är riktigt höglöp och blir väldigt säkra även med andra löptikar, alltså att veta när det verkligen är dax. Det gör att de intresserar sej mindre för löpdofter som inte är höglöp och störs inte lika mycket av dofterna :) Vick var klockren med Birkas löp, inga problem. Inget ylande heller, det var tabu...

http://www.vickulas.se

 
Ingen bild

Eva-Britt o Mocca

28 mars 2009 17:02

Hejsan kommer väl med en liten kommentar ang hane + tik jag också. Länge sen, men vi hade colliehane plus tikar en period. Inga större problem med det, just höglöpsdagarna kunde han kanske gnälla litet men inget yl eller så. Han lärde sig när det var höglöp o precis som Fia säger, brydde sig inte om löpdofter för övrigt heller. Vi hade grindar emellan o det funkade bra. Däremot var han "rasist", collietikarnas löp höll han reda på, men stövaren - nä henne brydde han sig inte om överhuvudtaget ;-) Nu fick han gå i avel så jag vet ju inte om det hade nån inverkan iofs... Men jag antar att det kan vara olika mellan hanhundar hur de reagerar... Fast på bevakning så får hanarna lära sig att jobba fast det är löptikar med o det funkar, de lär sig.

 
Ingen bild

E-B o Mocca

28 mars 2009 17:26

PS Häftig bild på Deco med nosen i solen!! Syns att han längtar till våren va?

 
camilla

camilla

28 mars 2009 18:39

Underbar bild på Deco i solen!!!!
Hane + tik har jag bara hört andra prata om...och det låter väldans jobbigt när tiken löper. yyyyyyyl! :D

http://www.bentley.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Anna-Carin i backen

29 mars 2009 21:58

Som du vet har jag två tikar och en hane. Springer ut och in som de vill utom vid höglöp. Cap sover i sin soffa i samma rum, har full koll på tik därför inte ett ljud.
De gånger han ylat lite, har varit när jag tar bara honom med i bilen och åker hemifrån,från löptik. Då tycker han inte om läget, ingen koll på tiken.

 
Biggan

Biggan

30 mars 2009 19:33

Funderar du på tillökning? Skojigt-men det kan ju bli problem hur man än gör.
När man tar in en ny medlem i flocken, vet man egentligen inte hur det blir, vare sig det är tik eller hane. Vi har ju behållit en tik, så nu har vi tre tikar=kanske blir problem när hon blir större=bråk.
En del hanar går bra ihop, en del inte.
Två hanar o en löptik-ja hur går det?
En del hanar ger sig på tikar, inte heller så kul.
Hanar gillar tjejer som löper=irriterande en period.
Jag skulle nog titta efter hur hundarna beter sig med löptikar. En del är ju sansade, en del varvar ju upp otroligt.
Enklast är såklart att bara ha en hund, men det vill man ju inte. Hahahahahaha-vart du något klokare av mitt inlägg?

http://biggan.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Eva-Britt o Mocca

31 mars 2009 06:52

Bra inlägg Biggan - du har fått med många infallsvinklar som jag faktiskt inte reflekterat över. När vi hade hane så hade vi ju faktiskt bara en... Ett gäng collietikar dock som gick bra, men visst gurrades det ibland under löpet, eller när äldsten i flocken gick bort - kunde bli lite oro då en period innan det stabiliserades. Men aldrig några större problem iofs, lite "ställningskrig". Sen är det ju olika på individer också, man kan nog aldrig veta i förväg hur det kommer att avlöpa...

 
Ingen bild

Jill

31 mars 2009 13:09

Jag vet att jag vickar på knät och hjälper han in då jag har massor av strul med apporten... Därför lägger jag på dessa hjälper... Kommer nog att göra så på tävlingen oxå... Om jag inte får till det ordentligt tills på lördag.... Tack!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helén - 10 november 2009 14:03

    något nytt. http://brudec.wordpress.com/ Välkommen dit i stället!     ...

Av Helén - 8 november 2009 22:27

Skithunden tuggar!! På allt! Pennor, suddgum, azalea och allt som finns på bänkarna i köket... Kan ju tänkas att han har lite myror i kroppen nu när aktiviteterna har legat på sparlåga ett tag. I fredags lade jag ett trehundrameters till honom ...

Av Helén - 3 november 2009 22:10

Jo tack, läget på sjukfronten är något bättre. Än så länge ingen grissjuka, tack för det! I går besökte vi klubben för lite måndagsträning. Det är ju så avskyvärt mörkt nu för tiden så vi åkte så snart jag hade tillgång till bilen för att hinna ...

Av Helén - 30 oktober 2009 18:19

kul att du undrar V  Det har bara varit lite mycke´ ett tag, tyvärr inget hundrelaterat, och det märks! Både på att bloggen är full av spindelväv och hundarna är helt nuts! Jag har alltid tyckt att vi har hundar (Deco) som fixar en tids over...

Av Helén - 25 oktober 2009 15:54

sjuk  Segaste förkylningen i mannaminne. I alla fall mitt. Än har jag inte börjat grymta, så det är väl inte flunsa. Kanske någon slags fluss?   Hundarna får nöja sig med rundor, inte med mig, så träning blir det bara lite i köket. Mest posit...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards