Dagar med Deco

Alla inlägg den 3 april 2009

Av Helén - 3 april 2009 13:11


Det visste jag väl redan, men i går så gjorde han det så bra :)


Vi började träningen med lydnad


Alenka övar framförgående


och apportering


_


Deco och jag körde ff och stegförflyttningar.

Detta är steg åt vänster. Hur sjutton tränar man på att få hunden att gå åt sidan? Typ skänkelvikning. Nu hamnar han som synes bakom och sedan kommer han i fatt...


Lite kryp hann vi också med. Kändes helt OK. Rätt mycket DK från min sida dock. Efter en stund drar han i väg i sin sedvanliga rumphopparstil = korta pass korta pass korta pass!!!


_

Efter hoppaport (suveränt) och några inkallningar, som började bra och blev sämre mot slutet (sluta i tid!!!) så gav vi oss i väg på spåret. Det hade då legat i ca två timmar och jag hade inte en aning om var det gick. Ca 500 meter, tre små pinnar och ett slut.



Deco for i väg som en riktig vimspelle först :( Jag tog tillbaka honom och sedan tuffade vi på. Det gick så bra :) Han analyserade vinklarna och ringade en del, men tog rätt till slut. Alla pinnar snokade han reda på också :) På ett ställe genade han och kom fram till pinnen från fel håll. Efter baconost och mys så tror man ju att spåret går rakt fram från stället där pinnen låg. Deco ville dra i väg åt "fel" håll och jag lirkade tillbaka honom, som tur var hade jag Eva med mig och hon tyckte jag skulle följa hunden och inte tro en massa! Fast hon uttryckte sig inte så brutalt ;)


I slutet av spåret så tappade Deco bort sig. Det positiva med det var att han efter lite virrande resolut bestämde sig för att gå tillbaka och leta reda på det igen. Han märkte förmodligen att jag verkligen inte hade någon koll, lika bra att lösa det själv :) Jag bara hängde efter i linan och rätt som det var hittade vi en slutpinne :D Härligt! Jag kanske vågar anmäla mig till en tävling... måste skjuta lite pickadoll innan bara...


Ro hit med mer baconost!!


Tack Eva för en härlig träningskväll :)

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards